Svenska singlar flyr till London över Alla hjärtans dag

Europeiska städer toppar listan över resmål bland svenska resenärer över Alla hjärtans dag. Travellink, en av Nordens ledande onlineresebyråer, har tittat på restrenden bland par och singlar. Den visar att svenska par gärna reser till lite lugnare städer som Budapest och Malaga under Alla hjärtans dag medan svenska singlar väljer trendigare London, Madrid och Berlin. Bland europeiska singlar som besöker Sverige denna dag toppar Luleå, som det resmål som ökar mest!

Kärleken ligger i luften. Det kan de svenska par som reser bort över Alla hjärtans dag intyga. Travellink har tagit fram favoritresmålen dit svenska par reser för att fira Alla hjärtans dag och populära London toppar listan. På listan finns också destinationer som Gdansk (2:a plats), Rom (3:e) och ständigt aktuella Barcelona på en åttonde plats.

Men det är inte bara par som vill resa bort över Alla hjärtans dag. Travellink har även kartlagt svenska singlars favoritresmål under perioden runt den 14 februari. London toppar även här och följs av Stockholm, Genève och kärlekens huvudstad Paris på en sjunde plats.

– Lite oväntat väljer europeiska singelresenärer som besöker Sverige gärna exotiska Luleå framför både Stockholm och Göteborg. Antalet singelresenärer som flyger till Luleå över Alla hjärtans dag är hela 31 procent fler jämfört med samma period i fjol, säger Maryline Morini, chef över kundkommunikationen på Travellink.

När det däremot kommer till europeiska par, så firar de gärna romantiken i Göteborg. Sveriges näst största stad ökar med hela 31 procent bland europeiska resenärer denna period.

Topp 10 destinationer som ökar mest bland svenska singelresenärer

8. Barcelona
  9. Denpasar
  10. Gran Canaria

Statistiken är framtagen av Travellink och baseras på antal resenärer. Bokningsstatistiken gäller avresor mellan 7 och 14 februari 2018 jämfört med samma datum 2017 och minimum två nätter.