Svenskar i topp - bokar flest resor på årets deppigaste dag

På måndag är det årets deppigaste dag även kallad Blue Monday. Samtidigt är det den dagen i januari som vi bokar allra flest resor. Jämfört med en vanlig måndag i januari bokar vi drygt 50 procent fler resor på just Blue Monday. Och Sverige toppar listan* över europeiska länderna och bokar därmed mer än dubbelt så många fler resor än det europeiska genomsnittet på 22 procent.

Januari är en månad där många har det knapert med pengar, några av oss har redan brutit våra nyårslöften och dagarna är långa och mörka. Och kanske är det just därför vi bryter det deppiga med att boka en resa.

Travellink, en av nordens ledande onlineresebyråer, har tagit fram listan över hur europeiska länder bokar resor på Blue Monday. Resultatet visar att vi svenskar toppar med att boka hela 51 procent fler resor jämfört med en vanlig måndag i januari. Strax efter placerar sig våra grannländer Finland (43 procent), Norge (42 procent) och Danmark (41 procent).

Resorna vi bestämmer oss för på årets deppigaste dag går framför allt till varmare platser som Nice, Malaga, Dubai och Alicante (2017).

Ökning av antal bokningar på Blue Monday jämfört med en vanlig måndag i januari (2017)

1.     Sverige, 51 procent
2.     Finland, 43 procent
3.     Norge, 42 procent
4.     Danmark, 41 procent
5.     Österrike, 29 procent
6.     Storbritannien, 17 procent
7.     Portugal, 15 procent
8.     Tyskland, 13 procent
9.     Spanien, 13 procent
10.  Italien, 11 procent
11.  Frankrike, 7 procent
12.  Schweiz, 5 procent

*Om listan
Listan är framtagen av Travellinks moderbolag eDreams ODIGEO med över 18 miljoner resenärer. Bokningsstatistiken är baserad på returflyg bokat den 16 januari 2017 jämfört med genomsnittet för varje måndag i januari 2017.

Travellink är en av Nordens ledande onlineresebyråer med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. För 17 år sedan var vi pionjärer på resor online. Idag är vi marknadsledande och en del av Europas största onlineresegrupp eDreams ODIGEO, representerat i 44 länder. Travellink har marknadens snabbaste och kraftfullaste bokningsfunktion med störst utbud av flyg, hotell, hyrbilar och kombinationer av flyg och hotell. I utbudet finns 450 flygbolag, över 1,1 miljoner hotell och 40 000 destinationer över hela världen. Alltid till bästa möjliga pris, högsta kvalitet och bästa service.