Travellinks trendrapport visar 2018 års restrender

Runt jul bokar vi svenskar resor som aldrig förr och redan nu är trenderna för nästa år tydliga. Vi reser gärna till mindre ställen utanför de traditionella turistorterna och platser som Genève, Gdansk och Fukuoka finns med på listan över de mest populära destinationerna när svenskarna väljer resmål för 2018. Dessutom reser vi längre och stannar borta i fler dagar. Lågprisflygbolagen är definitivt med och sätter den här trenden, samtidigt som de utgör en prispress på de mer etablerade flygbolagen. Det visar European Traveller Insights Report 2017* som Travellink, en av Nordens ledande onlineresebyråer, tagit fram tillsammans med eDreams ODIGEO, baserad på de 18 miljoner resenärer som årligen bokar med resebyrån.

Under 2017 har flera lågprisflygbolag satsat stort på att lansera nya linjer inom och utanför Europa. Det har gjort att resandet till långväga destinationer som exempelvis Fukuoka i Japan, Vancouver, Johannesburg och New Delhi har ökat kraftigt bland svenska resenärer. Men de har också bidragit till att vi reser till nya och mindre orter utanför de typiska turistorterna i Europa.

– Satsningen som lågprisflygbolag har gjort den senaste tiden gör det möjligt för resenärer att resa längre för en billigare peng. Det betyder att vi kan vara mer spontana i våra bokningar och bokar närmare avresa. För avresor under januari och februari ser vi exempelvis att resenärerna i genomsnitt bokar bara 26 dagar innan avresa. En annan trend som växer sig stark bland svenskar är möjligheten att skräddarsy sin resa genom att flyga med olika flygbolag tur och retur. Svenskarna vill kunna vara flexibla och det senaste året har skräddarsydda bokningar ökat från 19 till 43 procent, säger Maryline Morini, chef för kundkommunikationen på Travellink.

Nya resmål utmanar
London och Barcelona har länge varit populära resmål bland svenskar. Under 2017 har London stigit från plats sju till att bli det mest bokade resmålet bland svenskar inför 2018. Högt på listan över destinationer baserat på antal resenärer finns flera uppstickare som utmanar, exempelvis Warszawa och Gdansk.

Långdistansresor till lågt pris
Bokningar av långdistansflygningar med lågprisflygbolag bland europeiska resenärer har det senaste året ökat med hela 29 procent samtidigt som priserna för denna typ av resa har gått ned med 7 procent. Nu åker fler svenskar än tidigare till destinationer som Orlando i Florida och Singapore. För svenska resenärer har t ex biljettpriserna till Orlando gått ned med 6 procent det senaste året. Det billiga priset påverkar också hur många dagar vi européer är borta. Resor mellan 14 till 20 dagar har ökat med hela 21 procent det senaste året.

Terror påverkar inte resandet
Flera stora städer inom Europa har de senaste åren blivit utsatta för terrorattentat. Trots detta har bokningarna bland europeiska resenärer ökat till Paris (+4 procent), London (+24 procent) och Berlin (+10 procent) under 2017 jämfört med 2016.

Hit reser svenskarna inom Europa nästa år (baserat på antal resenärer som bokat resa för 2018)

1. London

19. Teneriffa

20. Warszawa

21. Gdansk

Hit reser svenskarna utanför Europa nästa år (baserat på antal resenärer som bokat resa för 2018)

1. Singapore

2. Fukuoka

3. Orlando

4. Vancouver

5. Johannesburg

6. New Delhi

7. Rio De Janeiro

*Om European Traveller Insights Report 2017
Rapporten är framtagen av eDreams ODIGEO, Europas största onlineresebyrå. Rapporten grundar på bokningsstatistik från eDreams ODIGEO och alla deras dotterbolag för bokningar under 2017 med avresa 2018 jämfört med bokningar under 2016 med avresa 2017.

Ta del av hela rapporten här!

Om eDreams ODIGEO
eDreams ODIGEO är en av världens största onlineresebyårer och en av de största europeiska e-handelsbolagen. Under de ledande onlineresebyårerna eDreams, GO Voyages, Opodo, Travellink, och metasökmotorn Liligo ges de bästa erbjudandena inom reguljära flyg, lågprisflygbolag, hotell, hyrbilar, dynamiska paket, semesterpaket och reseförsäkringar för att göra resandet smidigare, mer lättillgängligt och ett mervärde för mer än 18 miljoner resenärer i 43 länder. eDreams ODIGEO är listat på spanska börsmarknaden.

Travellink är en av Nordens ledande onlineresebyråer med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. För 17 år sedan var vi pionjärer på resor online. Idag är vi marknadsledande och en del av Europas största onlineresegrupp eDreams ODIGEO, representerat i 44 länder. Travellink har marknadens snabbaste och kraftfullaste bokningsfunktion med störst utbud av flyg, hotell, hyrbilar och kombinationer av flyg och hotell. I utbudet finns 450 flygbolag, över 1,1 miljoner hotell och 40 000 destinationer över hela världen. Alltid till bästa möjliga pris, högsta kvalitet och bästa service.