Unga solar smartare än sina föräldrar

Svenskar tillhör de européer som solar allra mest när vi är ute och reser. I snitt ligger vi i solen närmare fyra timmar om dagen på semestern – totalt 50 timmar under en tvåveckorssemester!  Men vi har blivit bättre på att smörja in oss. Det visare en undersökning* bland 2000 svenskar som Travellink, Nordens ledande onlinebyrå, har tagit fram.

Statistiken visar hur vi har blivit duktigare på att skydda oss mot solen. De som är mellan 20-29 år är försiktigare än den äldre generationen och ser till att smörja in sig ordentligt. 90 procent i åldrarna 20-29 år använder solskydd idag. Bland de som är över 60 år, använde bara 54 procent det när de var i samma ålder och 26 procent slarvar fortfarande.

-       Det betyder att dagens 20-29 åringar är 5 gånger mer försiktiga i solen än vad deras föräldrar var, säger Maryline Morini, chef över kundkommunikationen på Travellink.

Svenska kvinnor är lite försiktigare i solen än män. I snitt smörjer bara 3 av 4 män in sig med solskydd idag, men hela 9 av 10 kvinnor. 71 procent av svenskarna använder en solskyddsfaktor som är högre än 15.

-       När svenskar väljer solkräm, är det viktigaste att det är ett betrott märke, följt av att det ger bra skydd mot UV-strålning och har hög solskyddsfaktor. 21 procent av de som är 60+ köper aldrig solskydd, jämfört med 5 procent av 20-29 åringarna, säger Maryline Morini.

I snitt spenderar svenskarna 3,55 timmar i solen varje dag när de är på semester. Det kan jämföras med fransmännen som bara solar i snitt 2 timmar/dag under semestern, följt av spanjorer (2,16 tim/dag) och italienare (2,6 tim/dag).

-       Att sola och bada är det som toppar när svenskar väljer resmål. 56 procent väljer semester efter var det finns bra ständer, säger Maryline Morini.

*Om undersökningen

Uppgifterna baseras på en undersökning genomförd av OnePoll. 13 000 personer från USA, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Sverige, Spanien, Italien och Portugal har deltagit i enkäten. 2 000 av dessa är svenskar. OnePoll är medlem av ESOMAR (världsorganisation för marknad-, opinion- och sociala undersökningar).

Åsa Frykberg, presskontakt, More PR, 070-758 16 22, asa@morepr.se
Emma Birgersson, presskontakt, More PR, 073-736 23 14, emma.birgersson@morepr.se