Emil Jacobsson nominerad till Årets Måltidschef av White Guide

Tre Stiftelsers kostchef Emil Jacobsson har nominerats till Årets Måltidschef 2018 av White Guide Senior. Tävlingen syftar till att lyfta fram allt det goda som görs på seniorboenden runt om i Sverige och juryn bedömer smak och näring, men också måltidsmiljö, service, engagemang och hållbarhet. Vem som blir Årets Måltidschef 2018 avgörs i Göteborg den 18 september 2018.

Emil Jacobsson tillsammans med Mary Botéus, en av de boende på Vegahusen.

Emil Jacobsson har arbetat på Tre Stiftelser i tre år. Varje dag förses de 400 hyresgästerna, som är fördelade på fyra boenden i Göteborg med frukost, lunch och middag. I köken arbetar 15 personer och så finns det en dietist. De boende är högst involverade i måltidplaneringen och stort fokus läggs på råvaror av hög kvalitet i säsong och så mycket som möjligt lagas från grunden. Nybakt bröd serveras varje dag och regelbundet bjuds stjärnkockar in för att inspirera och engagera personalen.

Emil om nomineringen:
”Det är väldigt roligt att bli nominerad till Årets Måltidschef. Det är andra året i rad och kanske är det min tur i år. Det hade aldrig varit möjligt utan ett bra kök. Konkurrensen är hård med många duktiga måltidschefer men oavsett hur det går kommer vi att fortsätta jobba med kvalitet och service för våra hyresgäster. De är, tillsammans med personalen, i fokus. Dessutom är det förstås viktigt att det ska vara roligt att laga mat.”

Emil Jacobsson började sin kockbana femton år gammal på Wärdshuset Vätterhästen i Hästholmen där han arbetade helger som diskare, servitör och allt-i-allo. Därefter blev det restaurangskola i Mjölby och tredje året i Linköping "Troisième Annee” för Johann Weber. Sedan bar det av till Brasseriet i Stöten i Sälen, som varvades med säsongsjobb i Strömstad på "Skagerack Strand". Kockandet fortsatte till Öland och sedan frilansande i Göteborg innan studierna tog fart till kostekonom. Emil har de senaste åren arbetat som arbetsledare och kostchef i Öckerö och Lerums kommun innan han 2015 kom till Tre Stiftelser.

Kostchef Tre Stiftelser
Tel: 031-70 42 670
E-post: emil.jacobsson@trestiftelser.se

Tre Stiftelser – Omsorgen utgår från ett salutogent synsätt med meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet där vi arbetar utifrån varje individs förutsättningar. Vårt mål är att alltid ligga i framkant inom god äldreomsorg. Tre Stiftelser består av tre kommunala stiftelser på fyra olika adresser i Göteborg som har en gemensam administration; Stiftelsen Ålderdomshemmet i Göteborg med Vegahusen, Stiftelsen Göteborgs sjukhem med Änggårdsbacken och Stiftelsen Otium. Verksamheten bedriver vård och omsorg med inriktningarna somatik, demens och psykgeriatrik. Dessutom finns en enhet för yngre personer med neurologiska sjukdomar och skador. Sammanlagt bor här 360 personer.  För mer information se vår hemsida www.trestiftelser.se