Gourmetkväll med vårens primörer som tema på Änggårdsbackens äldreboende

Matkreatören, matstylisten och matskribenten Therese Elgquist var gästkock denna kväll då Tre Stiftelser bjöd in till gourmetmiddag på Lustgården. Det var en femrättersmeny med mycket färg och smak som serverades till de femtontalet boende och anhöriga, som samlats för att prova på denna lite annorlunda meny.

Sällskapet var till största delen damer, alla på strålande humör och många hade tagit på sig fina, blommiga sommarklänningen. Borden var vackert dukade och pryddes av skira försommarblomster. Alla gästerna verkade njuta av den välsmakande maten och bland de boende hördes många förtjusta utrop: Värsta gourmetmaten, nu behöver vi inte gå till krogen – den kommer ju till oss, jättegoda smaker, de här recepten vill vi ha, så spännande, var det extrapris på servetterna – här kommer det ju både gröna och vita etc.

För Therese själv var detta en lite annorlunda upplevelse: ”Jag har lagat mat bl a hos Ronald McDonald för de sjuka barnen, men för mig är de äldre en ny målgrupp. Det är väldigt roligt att få komma hit och laga mat och att de boende verkar så nöjda.”

Peter Blomberg, ordinarie kock på Änggårdsbacken, var tillsammans med Emil Jacobsson och Maria Forsell assisterande under kvällen: ”Maten är vällagad, vacker och nytänkande. Och så är det ju mycket inspirerande att jobba ihop med Therese. Vi kommer också att kunna använda delar av menyn till de ordinarie luncherna.”

Kvällens meny:

• Grön gazpacho på avocado, fänkål och gurka med räkor och mynta
  • Rödlökscheesecake på kavringsbotten med rostade tomater och ramslöksolja
  • Sparris på två vis med hasselnötter, laxrom och citrusmajonnäs
  • Primörsallad med rostade knippmorötter, bakad lax och rött ris
  • Rabarberpaj med mandel- och dadelsmul

Om maten på Tre Stiftelser
Maten på Tre Stiftelser genomsyras av hög kvalitet. Det märks på den mat som tillagas och bidrar till ökad livskvalitet för de boende. I första hand ska den var god och se tilltalande ut, men också serveras i en trevlig miljö med bra bemötande och service.

Fakta om Therese Elgquist
Therese syns då och då som skribent i bl a Göteborgs-Postens helgbilaga Två Dagar. Hon arbetar gärna med vegetarisk, hälsosam mat och alla former av grönsaker och andra växtbaserade råvaror. Therese erbjuder matlagningskurser och catering. Hon har också en populär blogg och ett Instagram-konto. Nyligen kom hennes första kokbok ”The new green salad” ut hos Bonnier Fakta http://www.bonnierfakta.se/bocker/kokbocker/t/the-new-green-salad/ .

Monica Berglund                                                                 Birgitta Plyhm
VD Tre Stiftelser                                                                 Mobil: 0707 771290
Tel: 031-70 42 601, 0705 11 75 70                                     birgitta@plyhm.se

Tre Stiftelser – Omsorgen utgår från ett salutogent synsätt med meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet där vi arbetar utifrån varje individs förutsättningar. Vårt mål är att alltid ligga i framkant inom god äldreomsorg. Tre Stiftelser består av tre kommunala stiftelser på tre olika adresser i Göteborg som har en gemensam administration; Stiftelsen Ålderdomshemmet i Göteborg med Vegahusen, Stiftelsen Göteborgs sjukhem med Änggårdsbacken och Stiftelsen Otium. Verksamheten bedriver vård och omsorg med inriktningarna somatik, demens och psykgeriatrik. Dessutom finns en enhet för yngre personer med neurologiska sjukdomar och skador. Sammanlagt bor här 360 personer. För mer information se vår hemsida www.trestiftelser.se