Nu har hönsen på äldreboendet Änggårdsbacken fått namn

Nu har det varit namngivningsfest i den försommarfagra trädgården hos Tre Stiftelsers äldreboende Änggårdsbacken i Göteborg. Tre hönor och en tupp namnades av de boende till Rut, Ulla, Monica Ivarsson (för att hedra en nyligen avliden boende) respektive Kolta (som betyder älskling på finska). Det var mycket god feststämning, färggranna ballonger prydde buskar och träd och det serverades prinsesstårta och kaffe till alla närvarande.

Alla boende fick lämna namnförslag på små lappar och fantasin flödade. Hönsen kommer att gå fritt i trädgården, men har också ett eget rött, litet hus och en liten inhägnad. Fyra ägg har redan värpts och de boende ser fram emot att under sommaren få smaka på både pannkakor och omeletter tillagade av purfärska ägg.

”Vi har haft hönor här på Änggårdsbacken under många somrar, de hämtas på vårkanten från en bonde och körs tillbaka på hösten. Vi tycker det är ett trevligt sällskap och ett mycket positivt inslag för de boende. Många vill hjälpa till med skötseln och är gärna med och matar och plockar ägg. Hönorna är mycket tama och låter sig klappas. Ja, tuppen hoppar till och med gärna upp i knäet,” berättar Linda Engström, enhetschef på Änggårdsbacken Hus C.

Monica Berglund                                              Linda Engström                                                 Birgitta Plyhm
VD Tre Stiftelser                                               Enhetschef Änggårdsbacken                            Mobil: 0707 77 12 90
Tel: 031-70 42 601, 0705 11 75 70                  Tel: 031-704 27 39                                             E-post: birgitta@plyhm.se
E-post: monica.berglund@trestiftelser.se        E-post: linda.engstrom@trestiftelser.se