Tre Stiftelsen firade Nobel med delikat trerättersmiddag och klassisk musik

I den stiliga Hedlundssalen på äldreboendet Änggårdsbacken var långborden vackert dukade när de 70-talet gästerna bänkade sig för årets högtidliga Nobelfirande. För många är detta en av årets höjdpunkter och personalen hade jobbat hela dagen med alla förberedelserna. Stämningen var snart på topp och rummet fylldes av sorl och glada skratt.

De vackra blomsterdekorationerna bestod av gula liljor och rosor, lila krysantemum och väldoftande rosa rosor. Kuverten med tillhörande glas stod i snörräta rader och personalen var stilsäkert klädda i vitt/svart.

Särskild möda hade förstås lagts på menyn som bestod av rödbetsgravad hälleflundra, alrökt dovhjort och fläderblomsmousse. Maten är nämligen något som är extra viktigt hos Tre Stiftelser.

”Köket på Änggårdsbacken hade förberett denna meny under hela veckan före själva Nobelfesten. Vi hade gravat hälleflundra och varmrökt hjort. Kokat sky till såsen, gjort mousser m m. Allt väl i förväg för att få bästa möjliga resultat. Vi hade jobbat extra med de små fina detaljerna i upplägget och inget hade lämnats åt slumpen. Det är väldigt viktigt att man gör det lilla extra för att få ett minnesvärt resultat inför en sådan fin tillställning”, berättar Martin Carlsson, en av kockarna på Änggårdsbacken.

”En sak som alltid genomsyrar våra festaktiviteter i stiftelsen är vårt goda samarbete mellan kök och våningspersonal. Här finns bara ett fokus och det är det bästa för de boende”, säger kostchef Emil Jacobsson.

Som extra bonus hade pianisten Gunilla Flinck och cellisten Göran Holmstrand engagerats för underhållningen. Många uppskattade musiken med ett stort antal klassiska kompositioner och som passade väl in i temat Nobel.

Bertil 90 år, tidigare yrkesverksam som tandläkare i Göteborg och nu en av de boende på Änggårdsbacken, var en av de nöjda middagsgästerna. Han upplevde Nobelmiddagen för andra året i rad och gillade speciellt den goda maten och så förstås underhållningen, som han tyckte var i en klass för sig.

För de boende på Tre Stiftelsers äldreboende är Nobelfirandet bara en av en mängd roliga och trevliga evenemang som ordnas under året. Här finns bl a PT, Ipad-kurs, japansk och fransk afton, SPA-afton, minnesträning, vinprovning och dansafton.

Kostchef, Tre Stiftelser
E-post: emil.jacobsson@trestiftelser.se
Birgitta Plyhm
birgitta@plyhm.se

Tre Stiftelser – Omsorgen utgår från ett salutogent synsätt med meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet där vi arbetar utifrån varje individs förutsättningar. Vårt mål är att alltid ligga i framkant inom god äldreomsorg. Tre Stiftelser består av tre kommunala stiftelser på tre olika adresser i Göteborg som har en gemensam administration; Stiftelsen Ålderdomshemmet i Göteborg med Vegahusen, Stiftelsen Göteborgs sjukhem med Änggårdsbacken och Stiftelsen Otium. Verksamheten bedriver vård och omsorg med inriktningarna somatik

Martin Carlsson, en av kockarna på Änggårdsbacken.