Tre Stiftelsers nya musikvideo visar den goda äldreomsorgen

Tre Stiftelser, som driver tre äldreboenden i Göteborg, har i samarbete med ArtyStory och TILLT tagit fram en musikvideo, som ska användas vid bl a rekrytering. I filmen medverkar såväl personal, som boende och skådespelare. Syftet med filmen är att visa på den goda äldreomsorgen – en verksamhet där välbefinnande, glädje och trygghet står i centrum och en motsats till den annars ofta negativa bild av branschen som förmedlas. Sedan lanseringen av filmen den 29 augusti har den i skrivande stund delats över 1 000 gånger med 82 000 visningar.

– Vi ville göra något annorlunda. Visa en annan bild av äldreomsorgen, en för oss mer rättvis bild där de äldre och deras olika behov är i fokus – inte dålig ekonomi, personalbrist och undermåliga lokaler. Vi ville också nå ut till andra målgrupper när vi rekryterar och samtidigt prova något nytt för att komplettera en traditionell platsannons, säger Tre Stiftelsers VD Monica Berglund.

I våras påbörjades projektet att ta fram en musikvideo som skildrade verksamheten på Tre Stiftelser. Skådespelaren och regissören Erik Lundin fick genom TILLT uppdraget att engagera medarbetare och äldre för att skapa en film om glädje och gemenskap. Filmen spelades in i Tre Stiftelsers egna lokaler.

– Det har varit en mycket rolig process att tillsammans med personalen ta fram den här filmen, som också ingår i ett större filmprojekt hos Tre Stiftelser.  Grundtanken är att visa hur viktig personalen i äldreomsorgen är, och den är tänkt att användas inte bara i rekryteringssyfte utan också för att bidra till att vända den allmänna, ofta negativa opinionen kring omsorg. Därför är filmen så livsbejakande och fylld av glädje, sång och musik, säger Erik Lundin, som skrivit, regisserat och tonsatt filmen.

Se filmen här:

För mer information vänligen kontakta:

VD, Tre Stiftelser
Tel: 031-7042601; 0705 11 75 70

Plyhm Kommunikation AB

E-post: birgitta@plyhm.se
Erik Lundin
ArtyStory
E-post: erik@artystory.com

Tre Stiftelser – Omsorgen utgår från ett salutogent synsätt med meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet där vi arbetar utifrån varje individs förutsättningar. Vårt mål är att alltid ligga i framkant inom god äldreomsorg. Tre Stiftelser består av tre kommunala stiftelser på tre olika adresser i Göteborg som har en gemensam administration; Stiftelsen Ålderdomshemmet i Göteborg med Vegahusen, Stiftelsen Göteborgs sjukhem med Änggårdsbacken och Stiftelsen Otium. Verksamheten bedriver vård och omsorg med inriktningarna somatik, demens och psykogeriatrik. Dessutom finns en enhet för yngre personer med neurologiska sjukdomar och skador. Sammanlagt bor här 360 personer. För mer information se vår hemsida www.trestiftelser.se

TILLT -
är en organisation som med hjälp av konstnärer och konstnärligt förhållningssätt genomför kreativa processer kring viktiga samhällsfrågor. Förutom äldreomsorgsutveckling arbetar man bland annat med integrationsfrågor, hållbar klimatutveckling, mångfalds- och jämställdhetsfrågor. TILLT har ett långsiktigt uppdrag från Västra Götalandsregionen. Se www.tillt.se för mer information.

Erik Lundin, skådespelare och regissör