Paolo Pompei ny affärsområdeschef inom Trelleborgkoncernen

Paolo Pompei har utsetts till ny affärsområdeschef för Trelleborg Wheel Systems från den 1 april 2017. Han efterträder Maurizio Vischi som går i pension. Paolo kommer liksom sin företrädare att ingå i koncernledningen.

Paolo Pompei, född 1971, har arbetat inom Trelleborg Wheel Systems i olika ledningsfunktioner sedan 1999 och har under de senaste åren varit ansvarig för den globala verksamheten för lantbruksdäck.

– Vi är mycket nöjda över att kunna befordra Paolo. Han har en utmärkt profil och en mycket lämplig bakgrund i alla avseenden. Vi är övertygade om att han kommer att fortsätta den framgångsrika utvecklingen av vår däckverksamhet i nära samarbete med det utomordentliga teamet i Trelleborg Wheel Systems. Paolo har varit avgörande för och nära involverad i förvärvet av CGS och är starkt engagerad i det pågående integrationsarbetet, säger Peter Nilsson, VD och koncernchef i Trelleborg.

– Jag är stolt och hedrad att få ta över ansvaret för den fortsatta utvecklingen av Trelleborgs däckverksamhet. Jag känner ett starkt engagemang för verksamheten och är mycket glad över att få denna möjlighet. Vi är i ett spännande utvecklingsskede för Trelleborg Wheel Systems i och med den pågående integrationen av CGS däckverksamhet. Jag ser med spänning fram emot den fortsatta utvecklingen, säger Paolo Pompei.

Maurizio Vischi har varit affärsområdeschef för Trelleborg Wheel Systems sedan 2001. Han har varit en kärntillgång och en av de viktigaste anledningarna till den framgångsrika utvecklingen av affärsområdet under mer än 15 år.

– Jag vill rikta ett varmt och innerligt tack till Maurizio Vischi, inte bara för utvecklingen av vår däckverksamhet utan också för att ha varit ett personligt stöd på många sätt. Affärsområdet har under Maurizios ledarskap utvecklats på ett fantastiskt sätt. Affärsområdet har skapat sig globalt ledande positioner, förbättrat sitt geografiska fotavtryck, lanserat ett stort antal produkter, lösningar och koncept samt vuxit väsentligt, både organiskt och strukturellt. Maurizio har stått för kompetens, kunnande och stor integritet, liksom engagemang och italiensk passion. Han har varit en stor tillgång i utvecklingen av koncernen som helhet, avslutar Peter Nilsson.

Trelleborg är en världsledare inom specialutvecklade polymerlösningar som tätar, dämpar och skyddar kritiska applikationer i krävande miljöer. De innovativa lösningarna accelererar kundernas utveckling på ett hållbart sätt. Trelleborgkoncernen omsätter 30 miljarder kronor på årsbasis och har verksamhet i ett 50-tal länder. Koncernen består av fem affärsområden: Trelleborg Coated Systems, Trelleborg Industrial Solutions, Trelleborg Offshore & Construction, Trelleborg Sealing Solutions och Trelleborg Wheel Systems, samt verksamheterna Rubena och Savatech. Trelleborgaktien har sedan 1964 varit noterad på börsen, och listas på Nasdaq Stockholm, Large Cap.

Denna information är sådan information som Trelleborg AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks-förordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 mars 2017 kl. 10:00 CET.