Trelleborg förvärvar verksamhet inom belagda vävar i Nordamerika

Trelleborg har genom affärsområdet Trelleborg Coated Systems tecknat avtal och slutfört förvärvet av det amerikanska privatägda företaget Laminating Coating Technologies, Inc. (Lamcotec). Lamcotec utvecklar och tillverkar polyuretanbelagda och laminerade vävar som främst används inom flygindustrin och inom hälsovård & medicinteknik. Förvärvet kompletterar Trelleborgs erbjudande och stärker koncernens position inom specialutvecklade polyuretanbelagda vävar.

Företaget har sitt huvudkontor och en produktionsanläggning i Monson, Massachusetts, USA. Försäljningen uppgick till cirka 185 MSEK för 2017. Tilläggsförvärvet är ett led i Trelleborgs strategi att stärka positionerna inom attraktiva marknadssegment.

– Jag är mycket glad över att kunna presentera detta förvärv. Förvärvet kompletterar oss och passar väl in i vår strategi. Polyuretanbelagda vävar har utvecklings- och expansionsmöjligheter i flera segment, nischer och geografier. Företaget är välskött, har stor kunskap inom sitt område och nära och värdefulla kundrelationer, säger Dario Porta, affärsområdeschef för Trelleborg Coated Systems.

Affären konsolideras från den 1 juli 2018.

Trelleborg är en världsledare inom specialutvecklade polymerlösningar som tätar, dämpar och skyddar kritiska applikationer i krävande miljöer. De innovativa lösningarna accelererar kundernas utveckling på ett hållbart sätt. Trelleborgkoncernen omsätter cirka 32 miljarder kronor och har verksamhet i ett 50-tal länder. Koncernen består av fem affärsområden: Trelleborg Coated Systems, Trelleborg Industrial Solutions, Trelleborg Offshore & Construction, Trelleborg Sealing Solutions och Trelleborg Wheel Systems. Trelleborgaktien har sedan 1964 varit noterad på börsen, och listas på Nasdaq Stockholm, Large Cap.