Trelleborgs förvärv av leverantör inom antivibration slutfört

Trelleborg har slutfört förvärvet av Schwab Vibration Control, en tysk-schweizisk tekniskt ledande leverantör av komponenter och system för industriell antivibration, med huvudsaklig inriktning på spårbundna fordon. Bolaget ägs av Freudenberg-koncernen.

Schwab Vibration Controls huvudkontor samt produktionsanläggning återfinns i tyska Velten. Bolaget har dessutom tekniska avdelningar och försäljningskontor i Adliswil, Schweiz, och i Laudenbach, Tyskland. Försäljningen uppgick 2015 till cirka 575 miljoner kronor.

Affären konsolideras från 1 oktober 2016.

Pressmeddelande om förvärvet publicerades den 10 augusti 2016.

Trelleborg är en världsledare inom specialutvecklade polymerlösningar som tätar, dämpar och skyddar kritiska applikationer i krävande miljöer. De innovativa lösningarna accelererar kundernas utveckling på ett hållbart sätt. Trelleborgkoncernen omsätter 30 miljarder kronor och har verksamhet i över 40 länder. Koncernen består av fem affärsområden: Trelleborg Coated Systems, Trelleborg Industrial Solutions, Trelleborg Offshore & Construction, Trelleborg Sealing Solutions och Trelleborg Wheel Systems, samt verksamheterna Rubena och Savatech. Trelleborgaktien har sedan 1964 varit noterad på börsen, och listas på Nasdaq Stockholm, Large Cap.