Falsk kärlek på Alla hjärtans dag

Report this content

Spam och skadlig kod har sin högsäsong under högtider och diverse temadagar. Alla hjärtans dag är inget undantag och de årliga elektroniska kärlekshälsningarna är här igen. Bakom årets elaksinnade kärlekshälsningar ligger det enorma botnätverket Storm, som enligt siffror från Trend Micro har störst framgång i Sverige jämfört med andra länder i Europa*.

Alla hjärtans dag hälsningarna som kommer från Storm-nätverket består av text men innehåller länkar som leder mottagaren till webbsidor med skadligt innehåll. Webbsidan visar någon av åtta olika klassiska Alla hjärtans dag-bilder. Bakom ändelsen VALENTINE.EXE döljer sig kommandot TROJ_NUWAR.KE som gör att datorn ansluter till Stormnätverket.

– Nuförtiden skickar de flesta hälsningar via Internet, men som säkerhetsleverantör skulle jag faktiskt förespråka ett sms eller ett vykort kring högtiderna, säger Kaja Narum, vd på Trend Micro Sverige. Det finns mycket bra e-postskydd idag men det räcker inte om användaren ändå öppnar e-post och länkar med misstänkta och okända avsändare. Och det gör många som blir smickrade och nyfikna när det kommer Alla hjärtans dag-hälsningar.

Stormnätverket består av miljontals infekterade zombiedatorer världen över. Datorerna fjärrstyrs i kriminella syften och användare vet sällan om att deras dator är en motor för spamutskick, bedrägerier och webbattacker. Trend Micro kunde tidigare i år visa att Sverige är det land i Europa som är hårdast drabbat av Storm*.

* Enligt mätningar från Trend Micro HouseCall, ett kostnadsfritt onlineverktyg för skanning och rensning av skadlig kod, var Sverige under 2007 hårdast drabbat av Storminfektioner av alla länder i Europa.

För mer information, var vänlig kontakta:

Kaja Narum, vd Trend Micro Sverige
Tfn: +46 (0)703 59 99 04
E-post: kaja_narum@trendmicro.com

Carsten Carlsson
Tfn: +46 (0)709 56 38 74
E-post: carsten.carlsson@fireflycomms.com

Om Trend Micro
Trend Micro är en av världens största tillverkare av nätverksbaserade och centralt administrerbara system, antivirus och innehållssäkring. Det Tokyo-baserade företaget har verksamheter och återförsäljare över hela världen. Mer information och utvärderingsexemplar av alla produkter finns på www.trendmicro.com.

# # #

Trend Micro, the t-ball logo, and PC-cillin are trademarks or registered trademarks of Trend Micro Incorporated. All other company or product names may be trademarks or registered trademarks of their owners.