Opcon: Claes Palm ny ekonomidirektör och vice vd i Opcon AB

Claes Palm har utsetts till ny ekonomidirektör och vice vd i Opcon AB. Claes Palm ersätter Göran Falkenström som lämnar Opcon i samband med pension. Opcon har samtidit beslutat att lägga ner all kvarvarande administration och verksamhet i Åmål där Göran Falkenström också varit stationerad.

Nedläggningen i Åmål innebär att totalt tre personer inom administration kommer att sluta under året. Utöver det har kontor samt vissa externa tjänster inom administration sagts upp. Åtgärderna är en del av det besparingsprogram som presenterades i februari och som ska ge årliga besparingar på ca 30 mkr.

Claes Palm är 51 år och kommer närmast från tjänsten som ansvarig för ekonomin i Opcons svenska dotterbolag. Claes Palm är ekonom med utbildning från USA, University of San Diego och har en gedigen bakgrund inom ekonomi och koncernredovisning med internationell erfarenhet. Han har tidigare arbetat inom bl.a. Ericsson, PK Banken (Nuvarande Nordea), Frango och Deliotte Consulting. De senaste sju åren innan Claes Palm började på Opcon arbetade han som Redovisningschef/Controller på Haldex.

Opcon har verksamhet i Sverige, Tyskland och Storbritannien. Antalet anställda är cirka 150. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen har ett affärsområde:

Renewable Energy arbetar med kompressorteknik, framställning av el ur spillvärme, bioenergieldade värme- och kraftvärmeanläggningar, pelleteringsanläggningar, hanteringssystem för biobränslen, slam och annan återvinningsindustri, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, rökgaskondensering, rening av rökgaser samt luftsystem för bränsleceller.