Opcon energieffektiviserar Falkenbergs fjärrvärmeverk

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon AB har fått en order på SREs rökgaskondensering till fjärrvärmeverket i Falkenberg. SREs ledande rökgaskondensor tar effektivt vara på spillvärme i rökgaserna och återför energin till fjärrvärmenätet. Rökgaskondensorn som tillför upp till 1,7 MW innebär en energieffektivisering på upp till 20-25% beroende på bränsle och drift och innebär att Falkenberg Energi kan sänka sin bränsleförbrukning och sina utsläpp avsevärt.

Kund är Falkenberg Energi AB som ska installera anläggningen vid sin 8 MW panna i Falkenberg. Ordervärdet uppgår till drygt 5 mkr. Leverans sker i början av 2014.

-       Med SREs effektiva och väl beprövade rökgaskondensering så behöver man inte elda för kråkorna. Det här är en kostnadseffektiv investering som dessutom erbjuder stora miljöfördelar, säger Stefan Wallerman, vd Saxlund Bioenergy AB och ansvarig för den svenska bioenergidelen inom Opcon.

Saxlund och SRE är ledande varumärken inom bioenergi och en del av Opcon’s affärområde Renewable Energy med dess satsning på Waste to Value med särskilt fokus på Waste Heat Recovery och bioenergi. Inom bioenergisektorn erbjuder Opcon allt från design av hela kraftvärmeanläggningar till hanteringssystem och förbränningsanläggningar under varumärket Saxlund. Under varumärket SRE levereras bl.a. system för rening och energieffektivisering för biobränsleeldade fjärrvärmeverk, sågverk, pelletstillverkare och kommersiella växthus. Koncernen erbjuder även Opcon Powerbox för produktion av grön el från varmt vatten eller mättad ånga.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niklas Johansson, vice president, Investor Relations, tel. 08-466 45 00, 070-592 54 53

Opcon AB, Box 15085, 104 65 Stockholm
Tel. 08-466 45 00, fax 08-716 76 61
e-post: info@opcon.se

www.opcon.se

Om Opconkoncernen

Opcon är en energi- och miljöteknikkoncern som utvecklar, producerar och marknadsför system och produkter för miljövänlig, effektiv och resurssnål energianvändning.

Opcon har verksamhet i Sverige, Tyskland och Storbritannien. Antalet anställda är cirka 150. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen har ett affärsområde:

Renewable Energy arbetar med framställning av el ur spillvärme, bioenergieldade värme- och kraftvärmeanläggningar, pelleteringsanläggningar, hanteringssystem för biobränslen, slam etc, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, rökgaskondensering, rening av rökgaser samt luftsystem för bränsleceller.

Taggar: