Opcon energieffektiviserar och sänker utsläpp i Kilafors

På bioenergimässan World Bioenergy 2012 i Jönköping presenterade energi- och miljöteknikkoncernen Opcon en ny order från Järnforsen Energisystem AB på sin ledande rökgaskondensering SRE Renergi och vattenbehandling till utbyggnaden av Bollnäs Energis fjärrvärmeverk Kilafors.

Bollnäs Energi har idag tre anläggningar med en sammanlagd värmeproduktion på 240 GWh om året, där anläggningen i Kilafors står för 20 GWh. Anläggningen som till 85 % drivs med biobränsle har sedan tidigare en 3,5 MW panna och förses vid utbyggnaden med en ny panna på 3 MW samt en SRE rökgaskondensor som kommer kunna leverera upp till 1,5 MW extra.

-       Det här är en del i vår ambition att erbjuda våra kunder värme och el producerad med minsta möjliga miljöpåverkan. När vi nu bygger ut vårt fjärrvärmeverk i Kilafors så ger det här oss en 20 procent mer effektiv anläggning samtidigt som vi sänker utsläppen av partiklar till en tredjedel. Vi har ju även erfarenhet av andra leverantörer av rökgaskondensering så att vi väljer Opcons SRE-system är ett välgrundat beslut. Det är överlägset när man ser till vad du får i form av energieffektivisering och rening, säger Fredrik Englund, Bollnäs Energi.

Med Opcons rökgaskondensor SRE Renergi energieffektiviseras fjärrvärmeverket genom att stora delar spillvärme utnyttjas som annars skulle gå förlorad. Effektivitetsvinsten kan uppgå till 20-30 % beroende på bl.a. fukthalt i bränslet. Installationen medför dessutom ytterligare rening där utsläpp av partiklar minskas avsevärt.

-       Vi är stolta över att Bollnäs Energi ännu en gång valt vår rökgaskondensering och att vi kan hjälpa de i sina ansträngningar att minska sin miljöpåverkan. Att återvinna spillvärme är en av de mest effektiva insatser för miljön som kan göra. Globalt finns det enorma möjligheter till ökad energieffektivisering och minskade utsläpp genom att återvinna spillvärme, där det här är en av de lösningar vi erbjuder. Av den här typen av system har vi sålt över 150 stycken i 13 länder, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef Opcon AB.

Opcon Bioenergy, SRE och Saxlund är en del av Opcon’s växande affärområde Renewable Energy med dess satsning på Waste to Value med särskilt fokus på Waste Heat Recovery och bioenergi. Inom bioenergisektorn erbjuder Opcon allt från design av hela kraftvärmeanläggningar till hanteringssystem och förbränningsanläggningar under varumärket Saxlund. Under varumärket SRE Renergi levereras bl.a. system för rening och energieffektivisering för biobränsleeldade fjärrvärmeverk, sågverk, pelletstillverkare och kommersiella växthus. Men även rökgasreningsutrustning till industrier samt torksystem för biomassa. Koncernen erbjuder även Opcon Powerbox för produktion av grön el från varmt vatten eller mättad ånga.

Opcon har verksamhet i Sverige, Kina, Tyskland, Storbritannien. Antalet anställda är cirka 390. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen är uppdelad i två affärsområden:

Renewable Energy arbetar med framställning av el ur spillvärme, bioenergieldade värme- och kraftvärmeanläggningar, pelleteringsanläggningar, torkning av biomassa, hanteringssystem för biobränslen, slam etc, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, rökgaskondensering, rening av rökgaser samt luftsystem för bränsleceller.

Engine Efficiency arbetar i huvudsak med energieffektiv solenoidteknik och tändsystem för förbränningsmotorer inklusive etanol-, naturgas- och biogasmotorer.