Opcon säljer Transformator-Teknik till danskt företag

Opcon säljer Transformator-Teknik till danskt företag Opcon AB har träffat en överenskommelse om att överlåta Transformator-Teknik AB till det danska företaget Dantrafo A/S. Affären ska slutföras 31 december i år. Transformator-Teknik AB bildades för cirka 30 år sedan och är mycket väletablerat på den svenska marknaden. Företaget tillverkar och säljer olika typer av transformatorer och andra produkter för strömförsörjning på den svenska marknaden. Företagets omsättning ligger kring 30 miljoner kronor per år och företaget har för närvarande ett 40-tal anställda. Företaget har varit ett helägt dotterbolag till börsnoterade Opcon AB men nu väljer Opcon AB att avyttra företaget. - Försäljningen av Transformator-Teknik är ett led i Opcons strategi att fokusera sin verksamhet på unika, miljöförbättrande produkter inom elektronik och mekanik, bland annat den växande bränslecellsindustrin. Vi satsar också för närvarande på att stärka vår närvaro på den amerikanska marknaden, vilket också kräver ett ökat fokus från koncernledningen. För Opconkoncernen innebär försäljningen en reavinst under innevarande år på cirka 5 miljoner kronor och ett likviditetstillskott på 9 miljoner, säger Sven G. Oskarsson, koncernchef för Opcon. Transformator-Teknik AB säljs till danska Dantrafo A/S. Ett köp- och säljavtal har undertecknats av parterna och innebär att Dantrafo A/S förvärvar Transformator-Teknik AB per den 31 december 2001. Det under förutsättning att den sedvanliga genomgången - s k Due diligence - inte visar några oförutsedda hinder. - Vi har under verksamhetsåret sökt en ny bra ägare till Transformator-Teknik AB och det anser vi oss nu funnit. Transformator-Teknik AB får vid genomförandet av den här affären en av Skandinaviens ledande transformatortillverkare som sin ägare, vilket kommer att förbättra företagets möjligheter att utvecklas i framtiden, säger Sven G. Oskarsson. Dantrafo är ett privatägt företag med tre tillverkningsenheter i Danmark. Företaget omsatte mer än SEK 250 miljoner förra året och har över 300 anställda. Redan idag har Dantrafo en betydande försäljning i Sverige. Dantrafo planerar att fortsätta Transformator-Teknik ABs verksamhet i nuvarande lokaler i Åmål och ska också köpa vissa administrativa tjänster från Opcon. Dantrafos avsikt är att behålla och utveckla Transformator-Teknik ABs verksamhet i Åmål och flytta fram sina positioner i Sverige. Genom förvärvet blir Dantrafo ledande i Sverige med marknadens bredaste program inom sitt produktområde. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/15/20041004BIT20490/wkr0001.pdf

Trention som nyligen bytt namn från Opcon är en energi- och miljöteknikkoncern som utvecklar, producerar och marknadsför system och produkter för miljövänlig, effektiv och resurssnål energianvändning med fokus inom bioenergi. Trention har verksamhet i Sverige, Tyskland och Storbritannien.