Unik svensk teknik i miljövänliga framtidsbussar

Unik svensk teknik i miljövänliga framtidsbussar Tänk er ett fordon utan skadliga avgaser. Där bara rent vatten kommer ur avgasröret. Med en bränslecellsmotor i fordonet blir det verklighet och bränslecellsfordon är inte längre en abstrakt framtidsdröm. I Sverige rullar nu de första bränslecellsdrivna stadsbussarna och idag premiärvisar SL bussarna i Stockholm. - Utvecklingen av bränslecellsdrivna fordon befinner sig i en expansiv fas och det är spännande utmaning att kunna tillhöra ett av de ledande företagen när det gäller att bidra till utvecklingen av miljövänligare fordon och en hälsosammare och bättre miljö, säger Sven G. Oskarsson, koncernchef för Opcon. Opcon insåg tidigt bränslecellens potential som drivkälla i fordon. Opcon har därför satsat målmedvetet i utveckling av kompressorer och luftsystem avsedda för bränsleceller. Dotterbolaget Opcon Autorotor AB är idag världsledande inom sitt område och deltar i de flesta kända utvecklingsprojekten av bränslecellsfordon och -motorer som drivs världen över av tillverkare som Ballard, GM, Ford, Renault, Fiat, Mitsubishi och DaimlerChrysler. Luftsystemet är ett av bränslecellsmotorns viktigaste delsystem eftersom det har en avgörande roll för motorns prestanda. I en bränslecellsmotor är det reaktionen mellan väte och syre som skapar den elektriska energi som behövs för att driva bilen framåt. Det enda utsläppet från en sådan reaktion är vanligt vatten. Luftsystemet används för att tillföra det syre som behövs för att alstra elektriciteten i bränslecellen och ju högre lufttryck som kan skapas desto effektivare blir bränslecellen. Ändliga naturtillgångar som olja och klimatproblem som växthuseffekten ställer krav på renare motorer och minskade utsläpp. Men för att klara nya och kommande normer vad gäller utsläpp krävs i många fall en helt ny teknik. För många är inriktningen klar - det är den nya tekniken med bränslecellsmotorer som kommer att ersätta den traditionella förbränningsmotorn och driva våra bilar, bussa, lastbilar, båtar och andra transportmedel i framtiden. Vätgas är framtidens bränsle. På lite längre sikt kommer bränslecellsdriva bilar att överta marknaden så snart infrastrukturen för tankning av vätgas byggts ut. Men framtiden är till viss del redan här. I Stockholm tar SL tre bränslecellsdrivna bussar i drift nu i höst inom ramen för EU-projektet CUTE. Projektet innebär bland annat att bränslecellsbussar introduceras i trafik i nio större europeiska storstäder, däribland Stockholm. - Vi är stolta över att finnas med som enda svenska systemleverantör till dessa bussar, säger Sven G. Oskarsson. Opcon Autorotor har levererat luftsystemen till alla 30 bussar som ingår i CUTE-projektet. SL, Miljöförvaltningen, Fortum, och Busslink driver tillsammans Cute Stockholm. Forskare från KTH medverkar i utvärderingen av drift och teknik. Satsningen delfinansieras av EU, Vinnova, Energimyndigheten och Opcon. ........................................................................ Frågor i anslutning till ovanstående besvaras gärna av: Sven G. Oskarsson, koncernchef Opcon, tel 0532-611 30, 070-625 81 21. Roland Ärlebäck, vd Opcon Autorotor AB, tel 08-448 44 46, 070-549 04 52. Lena Karlsson, informationschef Opcon, tel 0532-611 34, mb 070-326 74 03. Se även www.opconab.com eller www.branslecellsbuss.se ........................................................................ Opcons affärsidé är att utveckla, tillverka och marknadsföra system och produkter som medverkar till att generera ren och miljövänlig kraft. Opcon AB omsatte under 2002 283 miljoner kronor. Opconkoncernen består av SEM AB, REAC AB, Opcon Autorotor AB, Laminova AB och Opcon Inc. Bolagen har tillsammans cirka 280 anställda i Åmål, Nacka, Eskilstuna, Sollentuna och USA. Inom koncernen tillverkas tänd- och motorkontrollsystem, elektromekaniska manöverdon, skruvkompressorer och värmeväxlare. De flesta kunder återfinns inom fordons-, småmotor- och verkstadsindustrin. Opcon AB är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/13/20031112BIT00990/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/13/20031112BIT00990/wkr0002.pdf

Trention som nyligen bytt namn från Opcon är en energi- och miljöteknikkoncern som utvecklar, producerar och marknadsför system och produkter för miljövänlig, effektiv och resurssnål energianvändning med fokus inom bioenergi. Trention har verksamhet i Sverige, Tyskland och Storbritannien.