Ny webbtjänst granskar det svenska biståndet: Biståndet.se

Report this content

Entreprenören Jonas Lejon lanserar webbtjänsten Biståndet.se som granskar det svenska biståndet.

I måndags lanserade Utrikesdepartementet sin nya tjänst OpenAID.se och då lanserade även webbentreprenören Jonas Lejon sin webbtjänst som är den första webbtjänsten som är byggd med hjälp av den data som OpenAID tillhandahåller.

Totalt finns det information om biståndsprojekt från 70-talet och framåt och omfattar ca 15 000 olika biståndsprojekt. Vilket motsvarar ungefär 36 miljarder årligen från skattepengar.

- Sajten byggdes under några få dagar då jag fick i förhand tillgång till det API som möjliggör att använda information från OpenAID på ett strukturerat och lätt tillgängligt sätt. Min målsättning är att fler ögon får upp ögonen och kan ta del och granska det svenska biståndet säger Jonas Lejon som skapat tjänsten.

Webbtjänsten återfinnes på http://biståndet.se

Jonas Lejon, grundare

jonas@triop.se

Triop AB är ett IT-företag med säte i Västerås. Triop utvecklar framtidens webbtjänster för den Svenska och Internationella marknaden. Företaget har tidigare utvecklat succér såsom Bloggy, GovDataDomaintool och BloggBackup.

Taggar: