Birger från Sundsvall vann en miljon på Trippelskrapet

Report this content

Birger Bjertung från Sundsvall har vunnit en miljon kronor på skraplotten Trippelskrapet. Det var den 12 augusti som den pensionerade busschauffören skrapade fram miljonvinsten hemma i Sundsvall.  Igår var Birger i Stockholm för att lämna in turlotten och ta emot vinstchecken på en miljon kronor.

Birger Bjertung är en trogen prenumerant på Trippelskrapet.  Varje månad får han hem åtta stycken skraplotter från Trippelskrapet. När lottpaketet kom i augusti blev de liggandes ett tag eftersom Birger är mitt i flyttagen. Det var till och med nära att lotterna försvann bland alla flyttkartonger. Sundsvallsbon fick en rejäl överraskning när det visade sig att han hade haft en miljonvinst liggandes mitt i flyttröran.

– Jag kontrollräknade nog beloppen minst en miljon gånger. Sen ringde jag min son. Vi pratade om lite annat först. Sedan sa jag att jag hade skrapat mina lotter och fått en vinst. Han trodde att jag hade vunnit en femhundring eller så. När jag sa att det var en miljon blev han alldeles paff, säger Birger Bjertung.

Igår var Birger i Stockholm för att lämna in turlotten och ta emot vinstchecken. Inom kort kommer han att få in en miljon kronor på kontot. Pengarna kom väl till pass för den pensionerade busschauffören.

– Jag håller på att bygga en stuga. Men bygget har dragit ut på tiden grund av att min hustru gick bort och att jag själv har haft hälsoproblem. Men nu kan jag ta in hjälp för att få den helt klar. Sen får vi se om det räcker till något mer.

Trippelskrapet går att köpa hos PRO:s föreningar runt om i landet, via prenumeration eller hos spelombud. Överskottet från lotteriet går till Pensionärernas Riksförbund (PRO). Trippelskrapet kostar 25 kronor och högsta vinsten är en miljon kronor.

Eric Widegren, Pressansvarig

E-post: eric.widegren@trippelskrapet.se

Om Trippelskrapet

PRO:s rikslotteri Trippelskrapet har sedan nylanseringen 2008 växt med rasande fart och omsätter idag drygt 60 miljoner om året. Trippelskrapslotterna går att köpa hos PRO:s föreningar runt om i landet, via prenumeration eller hos spelombud. Överskottet från lotteriet är en viktig inkomstkälla för PRO:s ideella verksamhet.

För ytterligare information, besök www.trippelskrapet.se

Taggar: