Kommuniké från årsstämma i Troax Group AB (publ)

Hillerstorp 10 maj 2016 18:30 CET

Årsstämman i Troax Group AB (publ) hölls den 10 maj 2016 i Hillerstorp.

Fastställande av resultat-och balansräkningar, vinstdisposition samt ansvarsfrihet

Resultat- och balansräkningarna fastställdes och styrelsens förslag till disposition av vinstmedlen godkändes. Utdelningen fastställdes till 3 kronor per aktie (cirka 0,325 Euro) med 12 maj som avstämningsdag. Utbetalning av utdelningen beräknas ske den 17 maj. Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2015.

Fastställande av principer för valberedningen samt val av ledamöter till valberedningen

I enlighet med principer för inrättande av valberedning beslutade årsstämman att valberedning inför årsstämman 2017 skall bestå av Anders Mörck (ordförande) representerande Investment AB Latour, Jan Särlvik, Nordea Fonder, Ulf Hedlundh, Svolder AB samt Jan Svensson, styrelseordförande i Troax Group AB. Vidare beslutades i enlighet med förslag om vilka principer som skall gälla för valberedningen.

Styrelse, styrelsearvode, revisor och revisorsarvode

Enligt valberedningens förslag beslutade årsstämman antalet av stämman valda styrelseledamöter till sex. Årsstämman beslutade därefter om omval av Jan Svensson, Per Borgvall, Anna Stålenbring, Thomas Widstrand och Curt Germundsson. Lennart Sundén och Peter Möller avböjde omval. Till ny styrelseledamot valdes Eva Nygren. Jan Svensson utsågs till styrelsens ordförande.

Enligt valberedningens förslag beslutade årsstämman om att styrelsearvode, exklusive arbete i utskott, ska utgå med sammanlagt 1 200 000 kronor, varav 400 000 kronor till styrelsens ordförande och 200 000 kronor vardera till övriga stämmovalda ledamöter som inte är anställda i bolaget. Arvode för arbete i revisionsutskottet och ersättningsutskottet utgår med 50 000 kronor till ordförande samt 25 000 kronor till övriga ledamöter i respektive utskott.

Årsstämman beslutade, för tiden intill slutet av årsstämman 2017, att välja Öhrlings PriceWaterhouseCoopers AB till revisor. Det noterades att Magnus Brändström kommer att vara huvudansvarig för revisionen.

Arvode till revisorerna betalas efter godkänd räkning.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Årsstämman fastställde de av styrelsen föreslagna riktlinjerna för ersättning till ledande befattningshavare.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Thomas Widstrand, President and CEO

Troax Group AB (publ), organisationsnummer 556916-4030, har en global organisation med en stark säljstyrka samt effektiv logistikfunktion, vilket möjliggör lokal närvaro och korta leveranstider i 33 länder. Under 2015 uppgick Troax nettoomsättning till 103 MEUR och antalet anställda till 440 personer. Bolagets huvudkontor är beläget i Hillerstorp, Sverige.