Kommuniké från extra bolagsstämma i Troax Group AB (publ)

Hillerstorp 28 maj 2015, 18:15 CET

Extra bolagsstämma i Troax Group AB (publ) hölls den 28 maj 2015 i Stockholm på begäran av Investment AB Latour (Latour) samt Svolder AB (Svolder), vilka tillsammans innehar 40,0 procent av aktier och röster i Troax Group AB (publ).

I enlighet med Latour och Svolders förslag fastställdes att antalet av bolagsstämman valda styrelseledamöter skall vara åtta utan suppleanter. Bolagsstämman beslutade därefter om att Anna Stålenbring, Jan Svensson samt Per Borgvall skulle väljas till nya ledamöter och ersätta Lars Hellberg och Kennet Lundberg, som valt att avgå. Konstaterades att styrelsen i övrigt är oförändrad och att Lennart Sunden kvarstår som styrelsens ordförande.

Enligt Latour och Svolders förslag beslutade bolagsstämman att styrelsearvode skall utgå enligt samma principer som fastställdes på årsstämman och att den totala summan ökar med ett belopp om 175 000 då styrelsen utökats med en ledamot. Ersättning för utskottsarbete skall utgå enligt samma principer som fattades på årsstämman.

Troax är den ledande globala leverantören av områdesskydd för inomhusanvändning (”metallbaserade nätpanelslösningar”) inom marknadsområdena; maskinskydd, materialhantering och logistik samt egendomsskydd.

Troax Group AB (publ), organisationsnummer 556916-4030, har en global organisation med en stark säljstyrka samt effektiv logistikfunktion, vilket möjliggör lokal närvaro och korta leveranstider i 31 länder. Under 2014 uppgick Troax nettoomsättning till ca 90 EURM och antalet anställda till cirka 400 personer. Bolagets huvudkontor är beläget i Hillerstorp, Sverige.