Ny färg, nya möjligheter

Pressmeddelande Hillerstorp 11 november 2016, kl. 10.00 CET

Troax investerar i lackanläggning – och dubblar kapaciteten

Den 2 december hålls den officiella invigningen av Troax nya, toppmoderna lackanläggning. Den har provkörts och varit i drift sedan en tid tillbaka, och redan nu märks fördelarna för både kunder och medarbetare.

Med den nya lackanläggningen fördubblar Troax kapaciteten för lackering av nätpaneler, tack vare den nya conveyern med både automatiserat och manuellt på- och avplock av artiklar.

– Med den nya lackanläggningen har vi mer än fördubblat vår kapacitet jämfört med den tidigare, traditionella singelconveyern, säger Christian Höglund, supply chain manager.

Och tack vare dubblad kapacitet har företaget skapat kortare ledtider och större flexibilitet. Sammanfattningsvis är vinsterna många – inte minst för kunderna.

– Lackanläggningen har uppgraderats rejält, och vi erbjuder nu helt nya möjligheter för våra kunder att sätta sin egen prägel på sina nätpaneler, säger Anders Guhrén, produktionsledare. Utbyggnaden har dessutom förbättrat samtliga processteg och tack vare snabbare omställning har vi nu betydligt kortare ställtider.

Ökad efterfrågan

– Allt började med att vi såg ett ökat behov och större efterfrågan kring lackering av våra nätpaneler, fortsätter Christian Höglund. Det gjorde att vi behövde se över kapaciteten, och 2013 inleddes projekteringen för tillbygget.

Tre år senare, i februari 2016 kunde den 4100 kvadratmeter stora anläggningen invigas. Ytan hade då mer än fördubblats jämfört med tidigare, och efter att anläggningen optimerats och trimmats in med alla dess funktioner kan den nu invigas också mer formellt.

– En viktig fråga har varit att se till att arbetsmiljön är anpassad både vad gäller arbetsmetoder och ergonomi. Med automatiserat på- och avplock minimerar vi de tunga lyften, och vi har integrerat befintliga robotar i det nya conveyersystemet för att skapa högre effektivitet, säger Magnus Davidsson, produktionsteknisk chef.

Med den nya lackanläggningen kan Troax dessutom tillhandahålla olika kulörer på ett smidigare och effektivare sätt.

– Vi kan nu snabbt skifta mellan kulörer, och samtidigt har vi höjt kvaliteten på slutresultatet genom att optimera pulvermängden och fått till bättre härdning med jämnare temperatur i de nya ugnarna, menar Magnus Davidsson.

För mer information, kontakta Christian Höglund, supply chain manager.

Christian Höglund
Supply Chain Manager
Tel +46 (0)370-828 47
christian.hoglund@troax.com

Troax Group AB (publ), organisationsnummer 556916-4030, har en global organisation med en stark säljstyrka samt effektiv logistikfunktion, vilket möjliggör lokal närvaro och korta leveranstider i 33 länder. Under 2015 uppgick Troax nettoomsättning till 103 MEUR och antalet anställda till 440 personer. Bolagets huvudkontor är beläget i Hillerstorp, Sverige.