TROAX: DELÅRSRAPPORT JANUARI – MARS 2016

Hillerstorp 10 maj, 2016 12.00 CET

DELÅRSRAPPORT JANUARI – MARS 2016

JANUARI – MARS 2016

• Orderingången ökade med 12 procent, till 29,1 (25,9) MEUR eller med 11 procent justerat för förvärv och valuta.
  • Nettoomsättningen ökade med 9 procent till 26,8 (24,7) MEUR eller med 7 procent justerat för förvärv och valuta.
  • Rörelseresultatet minskade till 4,7 (5,0) MEUR, belastat med kostnader för planerade marknadssatsningar och inkörning av ny lacklina.
  • Rörelsemarginalen minskade till 17,5 (20,2) procent.
  • Det justerade rörelseresultatet minskade till 4,7 (5,0) MEUR.
  • Den justerade rörelsemarginalen minskade till 17,5 (20,2) procent som en följd av ökade kostnader.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,14 (0,15) EUR.

VD KOMMENTAR

Under 1:a kvartalet 2016 visade Troax en fortsatt styrka i ökningen av orderingången, då denna ökade med 12 procent (11 procent exklusive valuta och förvärv). Vi är övertygade att vi fortsätter att ta marknadsandelar. Samtliga regioner, förutom UK, har ökat jämfört med samma kvartal föregående år. Utvecklingen på Nya Marknader är speciellt positiv och kan främst härledas till god utveckling i Nordamerika och Kina. Det kan glädjande konstateras att vi tack vare den goda orderingången detta kvartal kan redovisa den högsta orderstocken någonsin.

Nettoomsättningen ökade i kvartalet med 9 procent jämfört med motsvarande period föregående år (exklusive förvärv och valuta var ökningen 7 procent). Även här är utvecklingen positiv speciellt för Nya marknader men också Kontinentaleuropa uppvisar goda tal. Totalt har koncernen ökat till en omsättningsnivå på 106 MEUR i rullande 12-månaders årstakt.

Under kvartalet har däremot resultatet försämrats något jämfört med föregående år. Avvikelsen beror främst på planerade marknadssatsningar i Nya marknader men även på planerade kostnader (ca 0,4 MEUR i kvartal 1) i samband med inkörning av den nya lacklinan. Lacklinan förväntas vara intrimmad under kvartal 2, varför dessa kostnader succesivt kommer försvinna. Vi kan konstatera att lackanläggningen går bra. De extra kostnaderna får i huvudsak hänskjutas till igångkörning och intrimning.

Vi har i år ingen större valutaeffekt detta kvartal (-0,1 MEUR), föregående år var effekten +0,4 MEUR. Rörelseresultatet blev 4,7 (5,0) MEUR, vilket innebär en rörelsemarginal på 17,5 procent att jämföra med 20,2 föregående år.

Resultat per aktie är efter första kvartalet 0,14 euro att jämföra med 0,15 euro föregående år.

Rörelsekapitalet har ökat något under kvartalet, med en viss ökning av kundfordringar förklarat av ökad omsättning. Vi har också större belopp än vanligt som definieras som produkter i arbete, d.v.s. uppbyggnad av projekt för kunder. Vi har fortsatt med positiv kassagenerering under kvartalet och nettoskulden är nu nere i 44,3 MEUR, en minskning med 1,7 MEUR i kvartalet.

Thomas Widstrand, VD och koncernchef

Telefonkonferens

Inbjudan – presentation av resultatet för senaste kvartalet:
Thomas Widstrand, VD och koncernchef presenterar resultatet vid ett konferenssamtal 10 Maj 2016, kl. 17.30 CET.
Konferensen kommer hållas på engelska.
För att delta i konferensen se mer information på i http://www.troax.com/sv/news

Denna delårsrapport offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller regelverket för NASDAQ Stockholm. Informationen lämnades för offentliggörande den 10 maj 2016, kl. 12:00.

President and CEO

Troax Group AB (publ), organisationsnummer 556916-4030, har en global organisation med en stark säljstyrka samt effektiv logistikfunktion, vilket möjliggör lokal närvaro och korta leveranstider i 33 länder. Under 2015 uppgick Troax nettoomsättning till 103 MEUR och antalet anställda till 440 personer. Bolagets huvudkontor är beläget i Hillerstorp, Sverige.