1,2 miljoner svenskar oroliga att förlora jobbet

Över en miljon svenskar är oroliga för att förlora sitt jobb. Det motsvarar var femte svensk. Och 2,2 miljoner svenskar funderar på att byta jobb, men tvekar.  Det är en ökning med 400 000 sedan förra året. Det visar en undersökning som TRR låtit göra.

Det är nu andra året i rad som TRR Trygghetsrådet frågar svenskarna om deras inställning till sitt jobb. Ny fråga i år är om de känner oro för att förlora sitt jobb.

Var femte svensk eller 19 procent känner oro för det. Främsta anledningarna är på grund av kostnadsbesparingar på arbetsplatsen samt bristande lönsamhet. Cirka 730 000 svenskar uppger det. Cirka 250 000 uppger att de känner ständig stress på jobbet och ungefär lika många uppger att de tror jobbet håller på att försvinna.

Endast 120 000 svenskar är oroliga på grund av den ökande digitaliseringen och förändrade kompetenskrav.

- Över en miljon svenskar är oroliga för att förlora jobbet. Det är något att ta på stort allvar. Det är förvånande att det är företagsekonomiska orsaker som är främsta orsaken och väldigt få som oroar sig för ändrade krav på kompetens och ökad digitalisering.  Kompetensutveckling och ständigt lärande är a och o för att utvecklas i jobbet och vara anställningsbar, säger Lennart Hedström, vd i TRR Trygghetsrådet.

De senaste fem åren har 2,9 miljoner svenskar bytt jobb. 1,2 miljoner endast under det senaste året. Vanligaste orsakerna för att byta är utveckling, 37 procent, förändring i livet, 30 procent, missnöje med chefen 20 procent.

2,2 miljoner svenskar funderar på att byta jobb men tvekar. Förra året var siffran 1,8 miljoner. En ökning med 400 000 eller 22 procent.

Anledningarna till att de funderar byta är utveckla mig själv, 45 procent eller cirka en miljon svenskar anger det, förändring i mitt liv, 41 procent – 900 000, missnöjd med min lön, 36 procent – 800 000.

- Det vore bra om fler av de svenskar som funderar på att byta jobb verkligen gör det.  Det utvecklar dem samtidigt som det ger någon annan möjlighet till deras jobb. Det är bra för Sverige med en mera rörlig arbetsmarknad, säger Lennart Hedström.

Omkring 800 000 svenskar vill inte byta jobb eftersom de är nöjda med det. Undersökningen visar också att 53 procent av svenska folket, 3,3 miljoner, inte har bytt jobb de senaste fem åren.

TRR Trygghetsrådet har låtit undersökningsföretaget Norstat fråga 1010 svenskar i åldern 16-64 år under perioden 5-13 juni i år. Gruppen består av 6,2 miljoner personer.

Lennart Hedström, vd TRR, Tel 0722-31 07 49
Claes Åberg, Marknadschef TRR, Tel 0708-67 60 57

TRR Trygghetsrådet arbetar med omställning och har drygt 40 års erfarenhet av övertalighet. Vi arbetar som en långsiktig partner. TRR ger råd och stöd till medarbetare, ledning och fackliga företrädare i företag. Vi är den enda oberoende aktören på den svenska marknaden och har utvecklat en komplett metodik för att stötta tjänstemän. Genom att skapa förändringskraft hos individen, har vi sedan starten 1974 stöttat över 500 000 personer till nytt jobb.

TRR ägs av Svenskt Näringsliv och PTK. Över 35 000 företag med sammanlagt 950 000 medarbetare, huvudsakligen tjänstemän i det privata näringslivet, är anslutna till TRR. Organisationen har cirka 250 medarbetare på drygt 40 platser i landet. Huvudkontoret finns i Stockholm. Läs mer på www.trr.se