• TRR/

Färre uppsagda och fler får jobb via nätet – ny statistik från TRR

Antalet tjänstemän som sökte TRRs stöd minskade med 13,4 procent under 2014 jämfört med 2013. Och trenden att fler hittar sitt jobb via nätet och sociala medier fortsätter - 23,2 procent gjorde det under 2014,  en ökning med 20 procent från 2013. Sedan 2009 har jobbsökandet på nätet ökat med 55 procent.

Färre tjänstemän behövde söka TRRs stöd och hjälp under 2014 jämfört med 2013. Minskningen är 13,4 procent – från 17 677 2013 till 15 308 tjänstemän under 2014. Det visar Trygghetsrådets färska statistik för 2014.

Och av dem som sökte TRRs stöd fick nio av tio – 88,1 procent - nytt jobb. Det är lika hög andel som föregående år. Det visar att tjänstemännens arbetsmarknad börjar bli bättre samt att omställningen på arbetsmarknaden fungerar väl.

Det vanligaste sättet att hitta nytt jobb är fortfarande via kontakter. 42,7 procent av tjänstemännen hittade nytt jobb på detta sätt jämfört med 43,1 procent 2013.

Men det är nytt jobb via sociala medier och nätet som växer snabbast i andel. Under 2014 var det 23,2 procent som fick nytt jobb via de kanalerna jämfört med 19,3 procent under 2013. Det är en ökning med 20 procent på ett år.

Sedan 2009 har sociala medier och nätet som kanaler för att få nytt jobb ökat kraftigt. TRRs statistik visar att 15 procent av tjänstemännen använde kanalerna 2009 och 2014 var det 23,2 procent. Det är en ökning med 55 procent.

- Trenden att söka nytt jobb via sociala medier och nätet har ökat med en femtedel under 2014 och är nu de snabbast växande kanalerna att hitta nytt jobb på. Tydligast är trenden i storstadsregionerna, men den ökar också starkt i hela landet, säger Calle Leinar, VD TRR Trygghetsrådet och fortsätter:

- TRRs statistik visar att färre tjänstemän söker sig till oss - färre blir av med jobbet och det visar en förbättring av tjänstemännens arbetsmarknad. Och av dem vi hjälper får fortfarande nio av tio jobb, det är en glädjande hög siffra, säger Calle Leinar

I likhet med föregående år var service och tjänster den sektor som anställde flest tjänstemän 2014, följd av stat, kommun och landsting samt handel och försäljning. 13,3 procent av tjänstemännen fick nytt jobb i service- och tjänstebranschen under 2014, jämfört med 11,5 procent under 2013. Andelen tjänstemän som gick till den offentliga sektorn minskade något, från 11,1 till 10,7 procent. Handeln växte från 9,1 till 9,7 procent.

Till de branscher som växer mest hör data/IT, som ökade från 7,1 procent 2013 till 8,5 procent 2014. Fordonssektorn minskade kraftigt, från 2,4 till 1,5 procent, under samma period.

Av de 15 432 aktivt arbetssökande tjänstemännen som TRR har stöttat under 2014:

• fick 81 procent en ny anställning
  • startade sju procent eget företag
  • valde sex procent att påbörja längre studier

TRR Trygghetsrådet, som ägs av Svenskt Näringsliv och PTK, stöttar företag vid omställning och uppsagda tjänstemän till nytt arbete. TRR har undersökt hur tjänstemännen har gått vidare i arbetslivet efter uppsägningarna.

För ytterligare information:

Stefan Eklund

Marknadschef TRR

stefan.eklund@trr.se

TRR Trygghetsrådet arbetar med omställning och har 40 års erfarenhet av övertalighet. Vi arbetar som en långsiktig partner. TRR ger råd och stöd till medarbetare, ledning och fackliga företrädare i företag. Vi är den enda oberoende aktören på den svenska marknaden och har utvecklat en komplett metodik för att stötta tjänstemän. Genom att skapa förändringskraft hos individen, har vi de senaste tio åren hjälpt mer än 20 000 företag att vända en svår situation.

TRR ägs av Svenskt Näringsliv och PTK. Över 32 000 företag med sammanlagt 850 000 medarbetare, huvudsakligen tjänstemän i det privata näringslivet, är anslutna till TRR. Organisationen har cirka 250 medarbetare på drygt 40 platser i landet. Huvudkontoret finns i Stockholm. Läs mer på www.trr.se