Fler sökte TRRs stöd i Jämtland

Antalet tjänstemän i Jämtland som sökte TRRs stöd ökade under 2014, jämfört med föregående år. Samtidigt fungerar omställningen på arbetsmarknaden fortsatt väl: nio av tio aktivt arbetssökande tjänstemän fick nytt jobb förra året. Många tjänstemän hittar sitt nya jobb på sociala medier och internet.

Under 2014 sökte 232 uppsagda tjänstemän i Jämtland TRRs stöd, jämfört med 205 under 2013 – en ökning med drygt elva procent. Av alla aktivt arbetssökande tjänstemän i Jämtland som sökte TRRs stöd under 2014 fick 90 procent nytt jobb, jämfört med 88 procent i landet som helhet.

- Att fler söker sig till oss är ett oroande tecken: fler blir av med jobbet. Samtidigt är det glädjande att omställningen på arbetsmarknaden fungerar väl och att de allra flesta uppsagda tjänstemän hittar nytt jobb, även om en relativt stor andel av de uppsagda tjänstemännen i Jämtland väljer att starta eget, säger Ulrika Karlsson, regionchef TRR Jämtland.

Fler får jobb via internet

Kontakter är fortfarande den vanligaste vägen till nytt jobb för aktivt arbetssökande tjänstemän. 55,1 procent av alla nyanställda tjänstemän i Jämtland hittade sitt jobb på detta sätt under 2014.

Samtidigt får mindre traditionella vägar till anställning allt större betydelse. 16,9 procent av alla nyanställda tjänstemän i Jämtland hittade sitt jobb via internet och sociala medier under 2014.

- Den här trenden är starkast i storstäderna, men märks i nästan hela landet, säger
Ulrika Karlsson.

Offentlig sektor rekryterar flest

De sektorer som anställde flest tjänstemän i Jämtland under 2014 var Stat, kommun och landsting (27,1 procent), Data/IT (8,5 procent) samt Handel och försäljning (7,6 procent). I riket som helhet var Service och tjänster den sektor som anställde flest tjänstemän under 2014 (13,3 procent).

Av de 186 aktivt arbetssökande tjänstemännen i Jämtland som TRR har stöttat under 2014:

• fick 74 procent en ny anställning
  • startade 16 procent eget företag
  • valde åtta procent att påbörja längre studier

TRR Trygghetsrådet, som ägs av Svenskt Näringsliv och PTK, stöttar företag vid omställning och uppsagda tjänstemän till nytt arbete. TRR har undersökt hur tjänstemännen har gått vidare i arbetslivet efter uppsägningarna.

För ytterligare information och pressbilder kontakta

Stefan Eklund

Marknadschef TRR

stefan.eklund@trr.se

Ulrika Karlsson

Regionchef TRR Jämtland

ulrika.karlsson@trr.se

TRR Trygghetsrådet arbetar med omställning och har 40 års erfarenhet av övertalighet. Vi arbetar som en långsiktig partner. TRR ger råd och stöd till medarbetare, ledning och fackliga företrädare i företag. Vi är den enda oberoende aktören på den svenska marknaden och har utvecklat en komplett metodik för att stötta tjänstemän. Genom att skapa förändringskraft hos individen, har vi de senaste tio åren hjälpt mer än 20 000 företag att vända en svår situation.