Fler tjänstemän får högre lön i Västra Götaland

Andelen uppsagda tjänstemän i Västra Götaland som fått högre lön i sitt nya jobb har stigit från 28 procent första kvartalet 2016 till 36 procent under motsvarande kvartal 2017. Det är en uppgång med 29 procent – störst i Sverige.

Färsk statistik från TRR Trygghetsrådet för första kvartalet 2017 för Västra Götaland visar att antalet uppsagda tjänstemän som sökte TRRs stöd ökat något. Första kvartalet 2016 var det 347 personer som sökte TRRs stöd och första kvartalet 2017 ökade siffran till 375 personer, 8 procent fler. Och av dem som TRR stöttat till nytt jobb under perioden jämfört med motsvarande period 2016, uppger 28 procent fler att de fått högre lön på det nya jobbet mot vad de hade på det jobb de blev uppsagda från.

- Det är fantastiskt glädjande att så många får högre lön i sitt nya jobb. Arbetsmarknaden i Västra Götaland är fortsatt stark och det är en stor efterfrågan på de tjänstemän vi stöttar. Vi ser inte minst dessa positiva signaler i att många av de som lämnat Ericsson snabbt fått nya arbeten, säger Magdalena Kock, regionchef för Göteborg och Halland hos TRR Trygghetsrådet.

Andelen tjänstemän som fick fast anställning ökar markant till 78 procent under årets första kvartal jämfört med 66 procent kvartal ett 2016.

Branschen service och tjänster rekryterar flest – 22 procent mot 18 procent motsvarande period förra året.  En ökning med 22 procent. Även branschen verkstad/metall rekryterar många – 12 procent.

Magdalena Kock, regionchef TRR i Göteborg och Halland, Tel 0708-14 76 70

Det är fantastiskt glädjande att så många får högre lön i sitt nya jobb. Arbetsmarknaden i Västra Götaland är fortsatt stark och det är en stor efterfrågan på de tjänstemän vi stöttar. Vi ser inte minst dessa positiva signaler i att många av de som lämnat Ericsson snabbt fått nya arbeten.
Magdalena Kock, regionchef TRR Göteborg och Halland