Tuffare för tjänstemän i Kronoberg

Antalet tjänstemän i Kronoberg som sökte TRRs stöd ökade under 2014, jämfört med föregående år. Samtidigt fungerar omställningen på arbetsmarknaden fortsatt väl: nio av tio aktivt arbetssökande tjänstemän fick nytt jobb förra året. Många tjänstemän hittar sitt nya jobb via sociala medier och internet.

Under 2014 sökte 343 uppsagda tjänstemän i Kronoberg TRRs stöd, jämfört med 296 under 2013 – en ökning med nästan 14 procent. Av alla aktivt arbetssökande tjänstemän i Kronoberg som sökte TRRs stöd under 2014 fick 92 procent nytt jobb, jämfört med 88 procent i landet som helhet.

- Att fler söker sig till oss tyder på en försämring av tjänstemännens arbetsmarknad i Kronoberg. Samtidigt är det glädjande att omställningen på arbetsmarknaden fungerar väl och att vi lyckas stötta de allra flesta uppsagda tjänstemän till ett nytt jobb, säger Magnus Gustafsson, regionchef TRR Kronoberg.

Fler får jobb via internet

Kontakter är fortfarande den vanligaste vägen till nytt jobb för aktivt arbetssökande tjänstemän. 59 procent av alla nyanställda tjänstemän i Kronoberg hittade sitt jobb på detta sätt under 2014.

Samtidigt får mindre traditionella vägar till anställning allt större betydelse. 13,3 procent av alla nyanställda tjänstemän i Kronoberg hittade sitt jobb via internet och sociala medier under 2014.

- Den här trenden är starkast i storstäderna, men märks i nästan hela landet, säger Magnus Gustafsson.

IT-sektorn rekryterar flest

De sektorer som anställde flest tjänstemän i Kronoberg under 2014 var Data/IT (19 procent), Service och tjänster (12,4 procent) samt Handel och försäljning (10,8 procent). I riket som helhet var Service och tjänster den sektor som anställde flest tjänstemän under 2014 (13,3 procent).

Av de 368 aktivt arbetssökande tjänstemännen i Kronoberg som TRR har stöttat under 2014:

• fick 87 procent en ny anställning
  • startade fem procent eget företag
  • valde tre procent att påbörja längre studier

TRR Trygghetsrådet, som ägs av Svenskt Näringsliv och PTK, stöttar företag vid omställning och uppsagda tjänstemän till nytt arbete. TRR har undersökt hur tjänstemännen har gått vidare i arbetslivet efter uppsägningarna.

För ytterligare information och pressbilder kontakta

Stefan Eklund

Marknadschef TRR

stefan.eklund@trr.se

Magnus Gustafsson

Regionchef TRR Kronoberg

magnus.gustafsson@trr.se

TRR Trygghetsrådet arbetar med omställning och har 40 års erfarenhet av övertalighet. Vi arbetar som en långsiktig partner. TRR ger råd och stöd till medarbetare, ledning och fackliga företrädare i företag. Vi är den enda oberoende aktören på den svenska marknaden och har utvecklat en komplett metodik för att stötta tjänstemän. Genom att skapa förändringskraft hos individen, har vi de senaste tio åren hjälpt mer än 20 000 företag att vända en svår situation.

TRR ägs av Svenskt Näringsliv och PTK. Över 32 000 företag med sammanlagt 850 000 medarbetare, huvudsakligen tjänstemän i det privata näringslivet, är anslutna till TRR. Organisationen har cirka 250 medarbetare på drygt 40 platser i landet. Huvudkontoret finns i Stockholm. Läs mer på www.trr.se