• TRR/

Västra Götaland – bäst i landet för äldre tjänstemän under 2016

I Västra Götaland har andelen 50-59 åringar som fått nytt jobb under 2016 ökat mest i hela landet. Med 13 procent jämfört med helåret 2015. Och antalet uppsagda tjänstemän som sökt stöd från TRR Trygghetsrådet har minskat med 10 procent.

Arbetsmarknaden i Västra Götaland är bland de hetaste i Sverige. Det visar sig i färsk statistik som TRR Trygghetsrådet presenterar för helåret 2016 jämfört med helåret 2015. Antalet tjänstemän som sökt TRRs stöd under året har minskat med 10 procent till 1666 personer.

Och andelen tjänstemän i åldern 50-59 år som fått nytt jobb sedan de blivit uppsagda har ökat med 13 procent 2016 jämfört med 2015. Det är den största ökningen i hela landet under 2016.

-Västra Götaland har en stark arbetsmarknad det märker vi varje dag när vi hjälper uppsagda tjänstemän. Flera företag i vår region som Volvo AB,  Volvo Cars, SKF och NCC samt Trafikverket behöver nyanställa och frågar efter vår hjälp, säger Magdalena Kock, regionchef i Göteborg och Halland, på TRR Trygghetsrådet.

90 procent av de uppsagda tjänstemännen i Västra Götaland fick nytt jobb under 2016, samma siffra som under 2015.

Inom branschen service och tjänster har de flesta jobben rekryterats – cirka 17 procent av de arbetssökande har gått dit. Ingen förändring sedan förra året.  I branschen stat, kommun, landsting har en liten ökning i antal rekryteringar skett – från 11 procent 2015 till 13 procent 2016.

För mer information kontakta:
Magdalena Kock, regionchef Västra Götaland, 0708-14 76 70
eller Claes Åberg, marknadschef TRR, 0708-67 60 57