True Heading AB (publ) får hittills största order från Lockheed Martin

True Heading har fått den hittills största enskilda ordern från världens största försvarsindustrikoncern Lockheed Martin.

True Heading fick under 2014 en första beställning av våra special AIS-mottagare värd över en kvarts miljon kronor, nu har Lockheed Martin lagt ytterligare en beställning och ordervärdet uppskattas till 600 000 SEK. Produkterna används i ett större program för US-Navy kallat BLQ-10. Planen är att BLQ-10 systemet skall finnas ombord på ett stort antal av US Navy’s alla fartyg. I och med att produkten nu finns i både den amerikanska holländska och turkiska flottan så är den därmed också Nato standard kvalificerad. Lockheed Martin har med denna order tagit leverans av ca 40 enheter och behovet ligger kring totalt 300 system bara inom US Navy som är det antal plattformar där BLQ-10 programmet.

- Potentialen i det här projektet bara växer och vi ser detta inte bara som en leverans av produkter utan även möjlighet till kommande support och service intäkter, även om produkten har mycket hög driftsäkerhet, säger Anders Bergström, arbetande styrelseordförande på Anders dagen.

True Heading är idag världsledande inom AIS (Automatic Identification System) och navigation. AIS är en naturlig del av säkerhetssystemet både ombord och iland för navigering, upptäckt av andra fartyg eller om olyckan är framme. AIS har fortsatt stark tillväxt potential som en viktig del i framtidens e-navigering. Seapilot har på kort tid tagit en framträdande position bland navigationsappar. Seapilot är baserad på funktionalitet och design från yrkessjöfartens standarder för elektronisk navigering. Med uppskattade funktioner som AIS-data och AIS-väder i realtid var Seapilot först ut i världen i en navigationsapp, vilket gjort Seapilot till en av Sveriges mest uppskattade navigationsappar.

True Heading och Seapilot tillverkar och säljer AIS transpondrar, GPS-kompasser, sjösäkerhetsprodukter och navigationssystem m.m. TrueHeading AB är också distributör för, HEMISPHERE, OCEAN SIGNAL och SHIP MODULE’s produkter i Sverige.

Citat

Anders Bergström