True Heading AB (publ) tvekar att deltaga i Sjöfartsverkets upphandling

True Heading tvekar att deltaga i Sjöfartsverkets upphandling av nytt lotssystem.

True Heading lyckades i våras stoppa Sjöfartsverket upphandling som genomförts för ett nytt navigationsstöd till lotsarna. True Heading anmälde i november 2016 upphandlingen till Förvaltningsrätten men Sjöfartsverket valde istället att återkalla upphandlingen och erkände att man ej genomfört upphandlingen enligt gällande regler vilket True Heading anfört i sin anmälan. Nu har man gått ut med en ny upphandling för tredje gången av samma system.

Vi ser dock att kraven i upphandlingen är kraftigt överspecifierade och kan förmodligen inte mötas av någon etablerad seriös leverantör på marknaden idag. Samtidigt kan det tyckas märkligt att man tillåter funktionalitet som med stor sannolikhet ger en ökad risk för den normale lotsen att hantera sitt huvuduppdrag, att säkert föra ett fartyg in och ut ur våra hamnar. Det är trots allt bara strax över tio år sedan som de första elektroniska system infördes för lotsar som innan dess var tvungna att lära sig en farled utantill ihop med stor erfarenhet att framföra olika typer av fartyg.

Övrigt har man bla i upphandligen inte tagit hänsyn till lotsarnas känsliga uppdrag i händelse av en ökad försämring av det säkerhetspolitiska läget som vid tex en ubåtsincident. Något som Försvarsmakten borde ha synpunkter mot bakgrund av den just avslöjade problematiken kring Transportstyrelsen.

Det kan också tyckas rimligt att även Sjöfartsverket tittar på den politiska ambitionen kring upphandling där bla näringsministern talar sig varm för och ser möjligheten att stödja svensk industri i den numera möjliga upphandlingsformen kring innovationer.

Upphandlingen skall vara inlämnad den 11 augusti och bolaget kommer att under nästa vecka fatta beslut om deltagande och meddela marknaden om detta.

- Att för True Heading och Seapilot att kunna få leverera ett system som detta skulle vara en viktig del för framtida exportmöjligheter. Det blir också en fin kvalitetsstämpel ihop med redan befintliga kunder som danska och finska lotsar, säger VD Anders Bergström

True Heading AB (publ), listat på Aktietorget äger varumärkena Seapilot och True Heading.

True Heading och Seapilot är idag världsledande inom navigationsappar och AIS (Automatic Identification System). Seapilot är baserad på funktionalitet och design från yrkessjöfartens standarder för elektronisk navigering och har även en stark social touch genom sina Social Boating funktioner. True Heading tillverkar och säljer AIS transpondrar, GPS-kompasser, sjösäkerhetsprodukter och navigationssystem m.m. AIS är en naturlig del av säkerhetssystemet både ombord och iland för navigering, upptäckt av andra fartyg eller om olyckan är framme och självklart en viktig del även i Seapilot. Seapilot är idag en internationellt uppskattad navigationsapp främst för fritidsbåtssektorn.

För mer information se www.trueheading.se & www.seapilot.com

Taggar: