Kortare tid i arbetslöshet

Det är glädjande att se att den tid deltagarna är arbetslösa har minskat på sistone och att oktober blev den tredje månaden i rad då mediantiden i arbetslöshet var under 100 dagar. På bara ett år har tiden i arbetslöshet minskat med över en månad.  Det är en utveckling som vi självklart hoppas kommer att hålla i sig.

Under oktober beviljade TSL omställningsstöd för 1 354 personer, vilket är markant färre än oktober 2014, då stöd beviljades till 2 199 personer. De senaste 12 månaderna har 18 359 personer beviljats stöd. Under den föregående 12-månadersperioden beviljades stöd för 20 197 personer.

Caroline Söder
caroline.soder@tsl.se
0722-10 11 01

Trygghetsfonden TSL är Sveriges största nätverksorganisation för omställning. Varje år hjälper vi omkring 15 000 människor till ett nytt och oftast mer kvalificerat jobb. Vårt arbete innebär också att vi hjälper företagen att få tillgång till rätt kompetens. Vi grundades 2004 när LO och Svenskt Näringsliv slöt avtal om kollektivavtalad omställningsförsäkring. Omställning handlar om att hjälpa människor som blivit uppsagda till ett nytt jobb. Förmågan till effektiv omställning är också en förutsättning för att klara den strukturomvandling som pågår på den svenska arbetsmarknaden. Läs mer om omställning och TSL på www.tsl.se