Campingsemester i Europa allt populärare

Report this content

Allt fler svenskar tar husvagnen eller husbilen och åker ut i Europa på campingsemester. På TT-Line har man de senaste åren märkt en stadig ökning av antalet husvagnsekipage och husbilar på färjorna när semestersäsongen börjar. Och trenden håller i sig. Lars Ekelund, bokningsansvarig på TT-Line AB i Trelleborg, konstaterar att bokningarna inför årets säsong fortsätter att öka.

Att man på TT-Line märker en så stark ökning tror Lars Ekelund delvis kan bero på att bensinpriserna blivit så höga att man insett fördelen med att spara många mils körning genom att åka färja istället för att ta sig till kontinenten landvägen via Danmark.

Sparar 30 mil

-Om man t ex ska till Berlin från Malmö sparar man över 30 mil enkel resa om man tar färjan från Trelleborg till Rostock, säger han.

Ökningen av campingresenärer märker TT-Line även i omvänd riktning, från Tyskland till Sverige. Många tyska turister söker sig till campinglivet och den svenska naturen.

En annan fördel med att välja sjövägen istället för landvägen, förklarar Lars Ekelund, är att man kan vila ut under båtresan och vara pigg och fräsch när man ger sig ut på vägarna.

Pirater ombord

-Vi har rymliga bildäck på våra fartyg som gör det enkelt att åka med husvagnsekipage. Dessutom har vi fina restauranger, sköna hytter och inte minst egna pirater som under sommarsäsongen aktiverar och roar alla barn som reser med färjorna.

Camping har växt mycket i alla europeiska länder och det finns gott om välskötta och trevliga campingplatser,  bara i Tyskland finns det över 2.500 st,  och man kan välja om man vill ha en familjecamping, handikappanpassad camping eller varför inte en naturcamping. Det finns platser för alla smaker och önskemål.

När man tar bilen och husvagnen med färjan betalar man efter hur långt ekipaget är. Det billigaste alternativet som TT-Line erbjuder kostar 800 kronor plus 100 kronor per meter enkel resa som ekipaget överstiger 6 meter. I priset ingår även överfart för upp till fem personer.

../..

Ytterligare upplysningar kan lämnas av Lars Ekelund, 0410-562 12.

Mer info finns även på vår hemsida www.ttline.com

Taggar: