Låt oss prata seriöst om public service!

Vi läser – med stigande förvåning – i Dagens Nyheter (26/2) en debattartikel, undertecknad av den tidigare postgeneralen Ulf Dahlsten och tidigare VD:n för SR, Mats Svegfors, som synes gå ut på att vi som företräder icke-statliga medier i Sverige och försöker föra en diskussion om gränserna för public service-uppdraget i själva verket är ute på någon sorts korståg, där vi går ärenden för Rupert Murdoch, Fox News och Donald Trump.

Vi delar uppfattningen att vi alla – såväl privata som offentligfinansierade – medier står inför stora utmaningar.

Det är dock en missuppfattning att vi icke-statliga medieföretag lägger ”stora resurser på att påverka mediepolitiken”. Vi har inte de pengarna - som PS-företagen däremot, via licensbetalarna, har och kan lägga på lobbyingarbete.

Det är nu februari 2017 – vi är mitt i tillståndsperioden för public service-bolagen. Vi är också mitt uppe i en remissperiod från den statliga Medieutredningen. Det vore då så välgörande om det gick att föra en diskussion om ramen, villkoren och gränserna för public service-uppdraget  utan att det omedelbart ska uppfattas som ett angrepp på SVT, SR och UR.

Vi utgår från att dagens public service-företag inte delar debattskribenternas uppfattning. Och ser fram emot en fortsatt diskussion om hur vi alla ska säkerställa behovet av samhällsviktig journalistik, och hur man skapar rimliga förutsättningar för svenska medier - fristående såväl som offentligfinansierade.

För ytterligare information:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU, 070-624 45 56, jeanette.gustafsdotter@tu.se

Per Hultengård, chefsjurist TU, 070-815 75 29, per.hultengard@tu.se

Följ oss gärna på Twitter  och på Facebook!