Nej tack till ”NYGL”!

Politikerna i den statliga yttrandefrihetskommittén har vid dagens sammanträde beslutat att säga nej till att gå vidare med förslaget om att ersätta den nuvarande Tryckfrihetsförordningen (TF) och Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) med en ny Yttrandefrihetsgrundlag (”NYGL”).

Beslutet är kulmen på ett omdiskuterat utredningsarbete som pågått under flera år, men där en bred majoritet i dag alltså beslutade att i stället slå vakt om – och utveckla – de mediegrundlagar som redan finns.

- Det är ett klokt och omdömesgillt beslut, som successivt vuxit fram. Nu har det här spåret förutsättningslöst prövats ordentligt, men inte visat sig hålla. Det är bra att det då läggs åt sidan och att arbeta vidare med det vi har, säger TU:s chefsjurist Per Hultengård, som sitter med som expert i Yttrandefrihetskommittén.

- Det är ett oerhört glädjande besked, säger TU:s VD Jeanette Gustafsdotter. Jag hoppas nu att Yttrandefrihetskommittén kan få ägna resten av sin tid till att göra de förbättringar i TF och YGL som behövs. Det har varit alltför mycket diskussioner om försämringar den senaste tiden.

För ytterligare information kontakta:
Per Hultengård, chefsjurist TU, 070-815 75 29
Jeanette Gustafsdotter, vd TU, 070-624 45 56