Storstädernas politiker positiva till förslag som inskränker pressfriheten

Många kommunpolitiker i Stockholm, Göteborg och Malmö ställer sig positiva till förslag som i praktiken innebär att tryck- och yttrandefriheten inskränks. 76 procent tycker till exempel att det inte ska vara tillåtet att publicera namn och bild på den som är misstänkt för brott innan dom fallit. Det visar en ny undersökning från TNS Sifo som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i Almedalen i dag.

- Det är oroande att nästan åtta av tio storstadspolitiker anser att det ska vara förbjudet att publicera namn och bild på den som är misstänkt för brott innan dom fallit. Det här är en pressetisk fråga. Svenska medier publicerar normalt inte namn och bild på misstänkta. Men i vissa fall, som när det handlar om offentliga personer eller grov brottslighet, måste de kunna ha möjligheten att göra det, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU.

MediehusensDet är oroande att nästan åtta av tio storstadspolitiker anser att det ska vara förbjudet att publicera namn och bild på den som är misstänkt för brott innan dom fallit. Det här är en pressetisk fråga. Svenska medier publicerar normalt inte namn och bild på misstänkta. Men i vissa fall, som när det handlar om offentliga personer eller grov brottslighet, måste de kunna ha möjligheten att göra det branschorganisation TU har undersökt kommunpolitikernas inställning till tryck- och yttrandefriheten genom en attitydundersökning, som utförts av TNS Sifo. Kommunstyrelseordföranden och kommunstyrelseledamöter i storstäderna och i resten av landet har fått ta ställning till tio påståenden som alla har det ­gemensamt att de innebär en begränsning av tryck- och yttrandefriheten. De har kunnat välja mellan svarsalternativen ”Mycket bra”, ”Ganska bra”, ”Ganska dåligt”, ”Mycket dåligt” och ”Tveksam, vet ej”.

Undersökningen visar bland annat följande:

• 76 procent av storstädernas kommunpolitiker anser att det inte ska vara tillåtet att publicera namn och bild på den som är misstänkt för brott innan dom fallit. Bland kommunpolitiker i övriga landet är andelen 73 procent.
  • 75 procent av storstädernas kommunpolitiker anser att poliser inte ska få läcka till medierna om innehållet i förundersökningar. Bland kommunpolitiker i övriga landet är andelen 84 procent.
  • 68 procent av storstädernas kommunpolitiker anser att det är bra att pass- och körkortsbilder numera skyddas av sekretess, så att medierna inte kommer åt dem. Bland kommunpolitiker i övriga landet är andelen 81 procent.
  • 60 procent av storstädernas kommunpolitiker anser att skadestånden i tryck- och yttrandefrihetsmål är löjligt låga och därför bör höjas kraftigt. Bland kommunpolitiker i övriga landet är andelen 62 procent.
  • 45 procent av storstädernas kommunpolitiker anser att sexistisk reklam bör förbjudas i lag. I övriga landet är andelen 79 procent.

Undersökningen presenteras i Almedalen

Undersökningen presenteras i dag, kl. 16.00-16.45, på Almedalens hotell, Strandvägen 8, Visby. I debatten ”Lever yttrandefriheten i kommunerna?” medverkar Toivo Sjörén, TNS Sifo, Viktor Barth-Kron, Dagens Nyheter, Ulrica Fransson Ingelmark, Gotlands Tidningar och Gotlands Allehanda, Björn Jansson, regionstyrelsens ordförande på Gotland, Karin Thomasson, Sveriges kommuner och landsting. Moderator: Björn Häger

Debatten strömmas på TU:s Facebooksida.

Datainsamlingsmetod: webbintervjuer

Målgrupp: Kommunstyrelseordföranden och kommunstyrelseledamöter

Antal intervjuer: 237 st, varav 60 i Stockholm, Göteborg och Malmö samt 117 i övriga kommuner.

Fältperiod: 16 maj-10 juni 2016

Kontaktpersoner:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU, 070-624 45 56

Per Hultengård, chefsjurist TU, 070-815 75 29

Mikaela Ekblad, projektledare TNS Sifo, mikaela.ekblad@tns-sifo.se

Följ oss gärna på Twitter  och på Facebook!

Jeanette Gustafsdotter, vd TU