TU Internetbarometer – Tredje kvartalet 2015

Morgonpressens digitala annonsintäkter fortsätter öka

De digitala annonsintäkterna fortsatte växa under det tredje kvartalet i år. Starkast ökning uppvisade storstadspressen med en tvåsiffrig ökning. Den totala morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 10 procent jämfört med motsvarande kvartal 2014. Det är något bättre än tillväxten från första halvan av 2015.

Totalt omsatte online annonseringen i morgonpressen 175 miljoner kronor under perioden. Ackumulerat omsatte annonseringen i de digitala kanalerna 520 miljoner kronor under de tre första kvartalen 2015.

Morgonpressens digitala annonsintäkter

Miljoner kronor netto, förändring i % jämfört föregående år, Källa: TU

-         Annonsintäkterna från mobilsajterna står för den största ökningen med över 60 procent, berättar TUs chefsanalytiker Tobias Hedström. Tillväxten för webb-TV var också starkare under perioden än displayannonseringen, fortsätter han.

TU Internetbarometer görs i samarbete med IRM och redovisar nettointäkter från morgontidningssajterna. TU Internetbarometer inbegriper även intäkter från mobil annonsering.

Tobias Hedström, Chefsanalytiker, 073-596 51 80, tobias.hedstrom@tu.se