TU välkomnar att EU-kommissionen öppnar för sänkt digitalmoms

TU välkomnar EU-kommissionens förslag om att göra det möjligt för länder som Sverige att sänka momsen på digitala tidningar och böcker. Mediernas branschorganisation TU – Medier i Sverige ser nu fram emot att arbeta med riksdagen, regeringen och EU-parlamentet för att säkerställa ett antagande av en ny momsreglering för digitala medieprodukter.

- Äntligen! Det här har vi jobbat aktivt för i flera år. Och vi är verkligen glada över att se ett förslag som gör det möjligt för medlemsstaterna att tillämpa reducerad moms för medieutgivares digitala produkter, på samma sätt som i dag gäller för tryckta tidningar och böcker, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU.

- Vi utgår från att vi i nära samråd med den svenska regeringen nu snabbt kan omsätta den möjlighet till reducerad moms som EU-kommissionens förslag öppnar för. Vi träffade nyligen flera svenska EU-parlamentariker i Bryssel och ska träffa finansdepartementet nu i december, säger Jeanette Gustafsdotter.

TU bedömer att en reducerad moms kommer att stärka såväl den svenska som den europeiska digitala marknaden och ge incitament för svenska medieutgivare att investera i digitala marknadssatsningar. Dessutom kommer en onödig och betungande administrativ belastning på de svenska medieföretagen att minska när samma momssats tillämpas för tryckta och digitala produkter. I dag är momsen på tryckta tidningar 6 procent, medan den är 25 procent på digitala.

- En sådan reform skulle ge ett riktigt politiskt erkännande av betydelsen av en demokratisk press, såväl tryckt som digital – och det vid en tidpunkt då det behövs mer än någonsin, säger Per Hultengård, chefsjurist TU och ordförande för samarbetsorganisationen News Media Europes arbetsgrupp för digitala momsfrågor.

Pressmeddelandet i sin helhet från European Commission.

För ytterligare information:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU, 070-624 45 66, jeanette.gustafsdotter@tu.se

Per Hultengård, chefsjurist TU (ordf News Media Europes arbetsgrupp för digitalmoms), 070-815 75 29, per.hultengard@tu.se

Följ oss gärna på Twitter  och på Facebook!

Jeanette Gustafsdotter, vd TU