Idag har Sveriges största YouTube-event någonsin ägt rum!

Report this content

Idag har Sveriges största YouTube-event någonsin ägt rum på Stockholmsmässan i Älvsjö. Eventet härstammar från en finsk förlaga som varit aktiv under de två senaste åren. I Sverige arrangeras eventet av Stockholm Games AB.

– Det är fantastiskt att våra YouTube-kändisar äntligen har fått ett eget evenemang dedikerat till dem och till internetkulturen. Det är samtidigt ett stort erkännande för dem, att ett event som detta kan nå så höga höjder med våra drygt 4000 besökare, säger Gunnar Svensson, VD på Stockholm Games AB.

På eventet har det funnits möjlighet att träffa sina YouTube-idoler, delta i tävlingar, besöka olika utställningsmontrar, se på uppträdanden och mycket mer.

– Vi har tillsammans med alla YouTubers försökt skapa ett så bra event som möjligt, med oväntat bra resultat. Jag har under dagen sett många glada ungdomar som precis fått träffa några av sina största idoler. Vi har också fått mycket beröm. Det känns helt fantastiskt, berättar Johan Lundsten, projektledare för Tubecon Sverige.

I media och i kommentarsfälten på sociala medier berättar flera av besökarna om att de har upplevt eventet som kaosartat och oorganiserat. Många personer berättar bland annat om att köerna till fanträffarna har varit allt för långa för att komma fram till de som man vill träffa.

– Engagemanget från besökarnas sida har varit mycket starkt och överträffat våra förväntningar. Det har framför allt varit många personer som ville träffa samma YouTube-profiler på en och samma gång, samtidigt som vårt program har haft tider som varit tvungna att hållas, förklarar Gunnar.

– Vi vill dock förtydliga att vi inte på något sätt har äventyrat besökarnas säkerhet. Vi har haft ett stort säkerhetspådrag med väktare och ordningsvakter som patrullerat på mässan och säkerställt att alla varit säkra, fortsätter Gunnar.

– Det här är en lärdom som vi tar med oss till Tubecon nästa gång. Vi kommer givetvis att se över de organisatoriska bitarna. I övrigt är vi mycket nöjda med engagemanget och vi får trots allt inte glömma att den generella gruppen har haft en trevlig dag hos oss, avslutar Gunnar.

Vill du veta mer? Du är alltid varmt välkommen att kontakta oss!

Johannes Gustavsson
Press & PR Manager