Första flygbolaget i Sverige utan papperskartor i cockpit

TUIfly Nordic blir därmed det första flygbolaget i Sverige med digital navigeringslösning utan pappersbackup, godkänd av flygmyndigheterna.
Den nya tekniken kallad Electronic Flight Bag har redan börjat installeras på bolagets flygplan.

Ombord på alla flygplan i trafik måste det finnas flygkartor. Ett kartbibliotek av pärmar fyllda med papperskartor.
TUIfly Nordics nya, digitala kartor ersätter åtta pärmar med sammanlagt 45 kilo papper per flygplan.

För flygbolagets åtta flygplan innebär den nya, digitala tekniken en bränslebesparing på 37 000 liter flygbränsle per år och därmed minskade utsläpp motsvarande 93 ton Co2. Samtidigt innebär detta cirka 200 000 kronor i minskade kostnader för flygbränsle, med dagens bränslepris.

- Sedan ett år har TUIfly Nordics piloter använt bolagets egna flygoperativa iPhone/iPad-appar, därför känns det fullt naturligt att fortsätta utveckla den digitala tekniken, säger Johan Gauermann som är TUIfly Nordics operative flygchef.

- Vi har nyligen kunnat läsa om andra flygbolag som först nu börjar med iPad till sina piloter och det är roligt att se andra följa våra initiativ med digital utveckling.

Fördelarna med digital hantering av manualer och kartor handlar inte bara om miljövinster:

• Ökad flygsäkerhet: automatiska uppdateringar minskar den manuella hanteringen och minimerar riskerna för missar.
  • Kostnadsminskning: Både kostnaden för hanteringen i sig minskar såväl som vikten på flygen vilket i sin tur minskar bränsleförbrukningen.
  • Miljöfördelar: Minskad bränsleförbrukning minskar påfrestningarna på klimatet.

Charterflyget är redan idag den klimatsmartaste flygformen. Moderna, bränslesnåla flyg, många stolar i flygen, fullsatta flyg, direkt till resmålen utan mellanlandningar är anledningarna till detta. Dessutom är några av charterflygbolagen miljöcertifierade med ISO14001, däribland TUIfly Nordic.

Fakta/Bakgrund:
Pappersuppdateringen hos TUIfly Nordic krävde omkring 100 nya kartor varje vecka i varje flygplan. De kördes med bil till flygplatserna och revideras för hand in i flygplanens kartbibliotek. Samtidigt fick bolagets 170 piloter sina pappersmanualer uppdaterade.

Mycket möda och rutiner lades på att utesluta förväxlingsriskerna av papper.

TUIfly Nordics digitala lösning heter Electronic Flight Bag (EFB; NavAero t·Bag C2² EFB class II) och kommer från företaget navAero AB i Sundsvall.
Det är en dator speciellt anpassad för flygets ändamål med touch-skärmar fast monterade i cockpit.

På EFB gör piloterna bland annat sina start- och landningsberäkningar anpassade efter flygplanets aktuella vikt och balans samt väder och vind.

De nya digitala kartorna til EFB levereras från Lufthansa Systems i Tyskland.

Beräkningsprogram och dokumentsystem är egenutvecklade.

Idag finns allt digitalt och tillgängligt såväl ombord på flygen som via en egenutvecklad App för iPhone och iPad.

Johan Gauermann, 0703-901845
TUIfly Nordics operative flygschef