Fritidsresegruppen kundsatsar ytterligare: Mikael Ahlerup till Fritidsresor från Astrid Lindgrens Värld

Pressinformation 2013-07-10

Landets största researrangör investerar ytterligare i service på resmålen. Genom Astrid Lindgrens Världs (ALV) profilerade och prisbelönte VD Mikael Ahlerup får researrangören en servicedirektör som nyutvecklat service och upplevelser både på ALV och Orsa Grönklitt.

– Till skillnad från kunder som åker med lågkostnadsbolag och bokar hotell själva får den som åker med oss service både före, under och efter semestern, säger Fritidsresegruppens nordiske VD Henrik Norlin.

– Framtidens familjer och par kräver ett individuellt bemötande i en kombination av personlig service med modernt mobilt IT-stöd. Detta behov vill vi möta med en storsatsning på service genom hela värdekedjan, från bokning till förberedelse för resa, under flygresan och på destination.

För att lyfta servicen till en ny nivå rekryteras nu Mikael Ahlerup, i dag VD för Astrid Lindgrens Värld, som nordisk servicedirektör och tar plats i Fritidsresegruppens koncernledning.

Mikael Ahlerup är 51 år, är gift och har fyra barn. Han har varit VD för Astrid Lindgrens Värld sedan 2003. Dessförinnan var han VD för turistanläggningen Orsa Grönklitt i Dalarna. 2011 blev Mikael Ahlerup framröstad som årets chef i tidningen Chef. Han är också en uppskattad föredragshållare kring ledarskap och det förändringsarbete han har drivit på ALV.

– Mikael har genom ett starkt ledarskap med fokus på kundupplevelse och medarbetarengagemang utvecklat Astrid Lindgrens Värld till en av Sveriges främsta upplevelseparker. Han kommer med nya idéer och tankar till vår organisation som redan i dag levererar serviceresultat på rekordnivå.
Nu är han redo att ta nästa steg i att leverera vårt kundlöfte Holidays designed for you. Jag är väldigt nöjd att vi lyckats rekrytera Mikael och ser mycket fram emot att jobba tillsammans med honom, säger Henrik Norlin.

Mikael Ahlerup är å sin sida entusiastisk kring att få använda sin erfarenhet också utanför Sveriges gränser:

– Det har varit 10 fantastiska år på Astrid Lindgrens Värld, men det ska bli oerhört spännande och roligt att få fortsätta jobba med frågor som jag brinner för på ett så framgångsrikt företag som Fritidsresor och dess nordiska systerföretag Startour och Finnmatkat.

– Samtidigt är det en härlig utmaning att få lyfta frågor kring service och upplevelser så brett, med personal och gäster över hela världen.

Mikael börjar sin tjänst senast vid årsskiftet.

Henrik Norlin, nordisk VD Fritidsresegruppen, 070-749 80 44.
Marie Malmros, Fritidsresegruppens informationsavdelning, 070-746 71 96.