Fritidsresor först med videobites i filmade releaser

Mediekonsumtionen ändrar sig snabbt: läsandet minskar till förmån för rörlig information, nyheter och underhållning. Följaktligen introducerar landets största researrangör nu filmade pressmeddelanden, videoreleaser. De skriftliga citaten kompletteras med filmade videobites.

Se exempel:

Fritidsresor har under många år satsat på eget, rörligt material: videos, webb-TV, kändisfilmer, informationsfilmer om allt från miljö till resmål och hotell.

Den tänkta målgruppen är allt från de traditionella broadcastingkanalerna som SvT och TV4 via  tabloidernas nyhetssändningar till Handelsbanken TV.

- Vi är kanske lite väl tidiga, men det är OK. Någon gång måste man testa någonting nytt och vi tror stenhårt på rörligt, säger Fritidsresors kommunikationsdirektör Lottie Knutson.

- Det är inte konstigare än att skicka ut ett skriftligt pressmeddelande med en nyhet och kommentarer kring dessa.
De första web-TV-klippen skickas ut  med denna release samt i samband med att Fritidsresor lanserar Burma som nytt resmål (se separat videorelease senare idag + länkar till webbklipp infogade nedan).

- Det säger ganska mycket att USA.s unga vuxna använder YouTube i stället för att googla när det vill kolla upp ett begrepp. Häromdagen berättade en ung kollega att hon stått vid en hästhage och diskuterat passgång. För henne var det fullständigt naturligt att hiva upp mobilen och slå in passgång på YouTube, inte via Wikipedia.
- På sikt ser vi möjligheter i att leverera korta filmade kommentarer, videobites, och klipp i videoformat till det ökande antal web-TV-kanaler som behöver material till sina sändningar.

Rörliga webb-TV kommentarer - Video Bites
Nedladdningsbara
För fri publicering

Ladda ned webb-sekvenserna via länkarna nedan.

Klippen innehåller en eller flera korta scener med kommentarer som fritt kan klippas in i rörligt nyhetsmaterial för webben.

Bifogat finns även korta, generella, rörliga sekvenser med övergångs-/täckbilder från resebutik, stränder etc.

Kommentarer kring varför Fritidsresor börjar med Video Bites:

Generella klipp:

Klippen endast för preview:

Mer information:
Lottie Knutson, kommunikationsdirektör, 08-720 73 86, 0706-45 24 64