Sju av tio sommarresor bokade

Den sista månaden har försäljningen spurtat hos Sveriges största charterarrangör Fritidsresor . De senaste två veckorna ligger försäljningen, mätt i antal sålda resor, 25 procent över förra året samma period.

- Svensken säkrar sommarchartern. Vi ser en tydlig ketchupeffekt, säger Bassam El Mattar som är Sverigechef på Fritidsresor.

Efter en turbulent finansiell period tycks oron ha släppt, åtminstone tillfälligt: Majoriteten hushåll har inte drabbats av varsel, utan åtnjuter tvärtom bättre privatekonomi pga skattereformer och ränteläget. Dessutom bekräftar bokningsspurten tendensen med senare köpbeslut vad gäller privatresandet.

- Vårt Blue Village på Rhodos  är i stort sett fullbokat hela sommaren, liksom de populäraste familjeanläggningarna i Turkiet .

- Vi har sålt dubbelt så många Gran Canariaresor de senaste veckorna än förra året samma tid. Fler och fler upptäcker vilket fantastiskt sommarresmål Gran Canaria  är, med härligt klimat och mycket boende för pengarna.

Under de senaste veckorna har Italien gjort ett ryck, liksom Portugal och Mallorca . Bäst chans att hitta en resa finns i Bulgarien , på Kreta , Cypern och Mallorca.

På Mallorca kan barnfamiljen, två vuxna och två barn, bo i tvårumslägenhet på Alcudia Suites FFF  en vecka för totalt 14 998:- inkl flyg från Arlanda. Avresa 26/6. Gran Canaria erbjuder familjepris på Blue Star Monte Feliz FFFF en vecka inkl flyg för totalt 12 998:- avresa 23/6 från Arlanda.

För mer information, ring Lottie Knutson 070-645 24 64 eller Marie Malmros 070-746 7196