Dalslands natur ska locka stressade turister till Sverige

Att spendera tre dygn i den dalsländska naturen är rätt medicin mot stress och för ökat välbefinnande. När fem personer med hektiska yrken deltog i en casestudie och spenderade 72 timmar i naturen på den dalsländska ön Henriksholm minskade deras stressnivåer med 70 procent. Initiativet från Visit Sweden och Turistrådet Västsverige, The 72 Hour Cabin, har redan fått internationell uppmärksamhet. Nu passar den dalsländska besöksnäringen på att utnyttja tillfället och göra en satsning på naturturism.

En polis från Tyskland, en taxichaufför från Frankrike, en eventkoordinator från USA samt en programledare och en journalist från Storbritannien flyttade i början av september in i varsitt hus av glas på Henriksholm i Dalsland. Under 72 timmar följdes deras välbefinnande och hälsa upp av svenska stressforskare, medan de fick ägna sig åt kräftfiske, bastubad, matlagning över öppen eld, kajakpaddling och annat som svenskar tycker om att göra i naturen.

- Intresset för naturnära upplevelser växer i världen och det gör nyfikenheten på Sverige också. Genom The 72 Hour Cabin vill vi skapa uppmärksamhet för det speciella band som svenskar har till naturen och bjuda in utländska besökare att också ta del av det, säger Jennie Skogsborn Missuna, Cheif Experience Officer på Visit Sweden.

The 72 Hour Cabin är en del av programmet Hållbar natur- och ekoturism på landsbygden, en satsning från regeringen. Det finns ett stort engagemang även i den lokala och regionala besöksnäringen i Dalsland när det gäller att utnyttja uppmärksamheten. Med start idag, den 9 oktober, kommer det att finnas möjlighet att från och med nästa vår boka en 72 Hour Cabin-upplevelse liknande den som de fem personerna i casestudien fick. Fler besöksnäringsföretag i Dalsland har tagit fram glashus som kommer att vara på plats våren 2018. Bakom byggnationen av glashusen står ett lokalt företag, Fridh & Hell´s Bygg AB i Bengtsfors. För ritningarna står Jeanna Berger, arkitektstuderande dotter i familjen Berger, som äger Henriksholm.

- Det känns väldigt kul att se det lokala engagemang som har uppstått kring The 72 Hour Cabin. Turistrådets samverkan med Dalslands Turist AB och de lokala besöksnäringsföretagen slutar inte med The 72 Hour Cabin. Vi ser stor potential i Dalsland och kommer att fortsätta arbeta tillsammans för att profilera Dalsland som en naturdestination i Västsverige, säger Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation, Turistrådet Västsverige.

The 72 Hour Cabin ska nå potentiella Sverigeresenärer i USA, Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Redan i samband med deltagarnas vistelse på Henriksholm i september skrev flera tongivande internationella medier om initiativet, glashusen och om svensk natur. En av de fem deltagarna beskrev sin Dalslandsupplevelse som en ”life changing experience”.Den 8 oktober publicerades den brittiske journalisten Chris Leadbeaters text om sina dagar i Dalsland i The Telegraph.

- Som dalslänning verksam inom besöksnäringen känns det naturligtvis fantastiskt att se det genomslag som The 72 Hour Cabin har fått internationellt. Genom att sätta de så uppmärksammade och lokalt producerade glashusen i skyltfönstret, hoppas vi kunna locka fler naturintresserade besökare både från Sverige och från utlandet, säger Johan Abenius, vd Dalslands Turist AB.

En dokumentärfilm om The 72 Hour Cabin finns på http://www.visitsweden.com/72hcabin

Urval av artiklar i utländsk media

Condé Nast Traveler

Lonely Planet