Kulturista! – ett nytt kulturmagasin från Turistrådet Västsverige

Västsvenska besöksmål, evenemang och personligheter står i fokus när Turistrådet Västsverige idag lanserar Kulturista! Magasinet ska belysa Västergötlands, Bohusläns och Dalslands rika kulturutbud, men också ta besökaren bortom de självklara sevärdheterna.

Mode, musik, litteratur, film, festivaler, arkitektur, museer — Kulturista! spänner verkligen över hela kulturbegreppet. Magasinet har tagits fram i ett samarbete mellan Turistrådet Västsverige och Koncernavdelning kultur, Koncernkontoret inom Västra Götalandsregionen. Omslagsbilden, som porträtterar artisten Amanda Werne är lika mycket ett konstverk som en förstasida. Kreatörerna bakom är de världsberömda (och Göteborgsbaserade) fotokonstnärerna Cooper & Gorfer.

- Jag är väldigt stolt över Kulturista! Kultur är, liksom måltids- och naturturism, ett fokusområde för Turistrådet Västsverige. Vi vill med utgivningen manifestera hur många fantastiska kulturupplevelser och kulturpersonligheter som finns i vår region. Vi hoppas att detta färgrika magasin ska attrahera såväl besökare utifrån som västsvenskarna själva, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige AB och ansvarig utgivare för Kulturista!

Tillgängligt på turistbyråer, museer och kulturevenemang

Magasinet trycks i 20 000 exemplar, och är riktat till den svenska marknaden. Det kommer under våren distribueras bland annat till turistbyråer, museer och kulturevenemang runtom i Västsverige. Delar av innehållet ska även läggas upp på engelska, tyska och svenska på den officiella besöksguiden för Västsverige, vastsverige.com. Hemsidan kompletteras även med evenemangs- och aktivitetsguider, rese- och boendetips och mycket mer från Västsveriges turistiska utbud.

- Kulturista! är ett utmärkt exempel på hur bra slutresultatet kan bli när vi får till samarbeten inom Västra Götalandsregionens olika verksamhetsområden. Det är min förhoppning att magasinet inte bara stannar i läsfåtöljen utan också fungerar som en guide till alla platser det beskriver, säger Conny Brännberg, ordförande i såväl Västra Götalandsregionens kulturnämnd som i Turistrådet Västsverige AB.

Läs Kulturista! digitalt

Pressrelease från Koncernavdelning kultur, Koncernkontoret Västra Götalandsregionen

Mikael Almse
Redaktör/projektledare, Kulturista!
Mail: mikael.almse@vastsverige.com

Johan Wetterberg
Kommunikatör, Turistrådet Västsverige
Mail: johan.wetterberg@vastsverige.com

Vi vill med utgivningen manifestera hur många fantastiska kulturupplevelser och kulturpersonligheter som finns i vår region. Vi hoppas att detta färgrika magasin ska attrahera såväl besökare utifrån som västsvenskarna själva.
Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige
Conny Brännberg, ordförande Västra Götalandsregionens kulturnämnd och Turistrådet Västsverige