NM i ostronöppning tjuvstartar sommarsäsongen i Grebbestad

Den 6-7 maj är det dags för det som alltmer kommit att betraktas som den inofficiella starten för  sommarsäsongen i Grebbestad: Nordiska Mästerskapen i ostronöppning. Tävlings- och restaurangtälten vid hamnplanen fylls som vanligt av ostronsugna mat- och dryckesälskare både från närområdet och från resten av Sverige. På programmet står massor av roliga aktiviteter, där lördagens korande av Nordens bästa ostronöppnare är det självklara huvudnumret.

Bland de tävlade i Grebbestad finns den regerande nordiske mästaren Johan Malm från Göteborg. Han utmanas bland annat av tidigare vinnaren och regerande världsmästaren Anti Lepik från Estland och Lars Karlsson från Everts Sjöbod, som säkerligen får lite extra stöd från hemmapubliken.

- Det är samma sak varje år – anmälningarna till tävlingarna blir fulltecknade väldigt fort. De tävlande älskar att komma till Grebbestad och den atmosfär som råder här i samband med tävlingarna, säger Staffan Greby, ordförande i Ostronakademien, som arrangerar tävlingen.

Varje deltagare öppnar 30 ostron på tid, men det handlar inte om en renodlad snabbhetstävling. Tidsaspekten vägs in, men det är också viktigt att ostronen öppnas korrekt och presenteras vackert upplagda, utan defekter på köttet. Och även om man kan tala om blodigt allvar och strid på kniven, så ska blodvite givetvis undvikas i största möjliga mån.

Bra för turismen

Förutom själva tävlingen är det fullt pådrag av kringaktiviteter under helgen den 6-7 maj. På fredagen kan föranmälda amatörer själva tävla i ostronöppning i den öppna klassen, och mellan ostronöppningarna bjuds det på artistuppträdanden och andra spännande programpunkter. Den stora mängden besökare gör också att besöksnäringen  i Grebbestad får inkomster som de inte skulle ha fått en vanlig helg.

- Nordiska Mästerskapen sätter både Bohuslän, Grebbestad och våra utsökta ostron på den gastronomiska kartan. Kan vi bidra till att restauranger och hotell är fullbokade samtidigt som våra fiskare kan bidra med maten som serveras är det givetvis hur roligt som helst, säger Staffan Greby.

Staffan Greby
Ordförande Ostronakademien