Sveriges gästvänligaste besöksmål finns på Tjörn i Västsverige

Gerda Lekander, delägare Lekanders Bär & Boende. Foto: Liesbeth van Berkel

Lekanders Bär & Boende är en del av det aktiva lantbruket Tyfta Östergård på Tjörn. Gården ligger vackert beläget uppe på ett berg ovanför odlingar av jordgubbar, hallon och svarta vinbär. Det charmiga boendet bjuder förutom lokala råvaror, också på en enastående gästvänlighet, högsta möjliga bedömning enligt organisationen Swedish Welcomes kriterier.

Deras Swedish Welcome-rådgivare och ”hemliga gäst” Robert berättar om vad som utmärker Lekanders Bär & Boende:

- Personalen på Lekanders tar sig alltid tid till att välkomna gäster, berätta om boendet och om gårdens historia. Dessutom bidrar man gärna med sina egna kunskaper om vad närområdet har att erbjuda. Även om Tysta Östergård är ett aktivt lantbruk tycks det alltid finnas tid till att stanna traktorn och tillbringa lite tid med gästerna.

Lekanders Bär & Boende drivs av Mats Lekander, nionde generationen på gården, tillsammans med hustrun Gerda. Båda är mycket glada över förstaplatsen:

- Det är väldigt roligt att få ett sådant erkännande. Jag älskar ju att umgås med gästerna så det är ju väldigt roligt att det verkar uppskattas, säger Gerda Lekander.

Det personliga tilltalet som det lilla familjeföretaget möjliggör tror Gerda är den viktigaste förklaringen till det höga betyget.

- Sedan tycker jag det är väldigt roligt att laga bra frukost och vi har mycket råvaror som kommer här från gården vilket gästerna uppskattar, resonerar Gerda vidare.

Genom att skicka ut ”hemliga gäster” – professionellt skolade expertbesökare och rådgivare – kan Swedish Welcome göra omfattande bedömningar och ge råd till besöksmål om hur de kan förbättra gästupplevelsen och arbeta för en hållbar utveckling. Allt från vattenförbrukning till skyltning bedöms och gästvänlighet är en viktig del av helhetsbedömningen.

- Möten människor emellan är viktig del av resandet. Vackra platser och god mat återfinns på många ställen men ett vänligt välkomnande skapar en unik upplevelse, säger Robert.

På listan över de besöksmål som fått högst bedömning på området Gästvänlighet av Swedish Welcome ligger Nordiska Akvarellmuseet  i Skärhamn på plats nummer 2.

Swedish Welcome

Jonas Oldmark, VD, 070-855 73 11
jonas.oldmark@swedishwelcome.se

Lekanders Bär & Boende
Gerda Lekander, 0304-66 26 56
info@lekander.nu

Swedish Welcome är en medlemsorganisation som certifierar upplevelser. Certifikatet garanterar att upplevelsen är professionellt bedömd ur gästens perspektiv och ger trygga val för bättre upplevelser och hållbar utveckling. Swedish Welcome är en oberoende aktör som drivs utan vinstsyfte och som tillsammans med sina medlemmar vill utveckla svensk turism.