Världscupen ska locka fler vinterturister till Ulricehamn

Världscuphelgen i Ulricehamn är bara några dagar bort, och 45 000 biljetter har sålts. Samtidigt görs en satsning från Näringsliv Ulricehamn AB, Ulricehamn Ski Center och Turisrådet Västsverige för att fler ska upptäcka Ulricehamn som vinterdestination.

- Fantastiskt roligt! Vi hade en förhoppning om att kunna ta emot 40 000 besökare under helgen, men vi kunde aldrig drömma om att vara framme och förbi målet redan i början av tävlingsveckan säger en glad Helena Haglund, tf turistchef Ulricehamn.

Ska locka barnfamiljer och motionärer

När Ulricehamn nu står i både nationellt och internationellt fokus passar alltså Näringsliv Ulricehamn AB, Ulricehamn Ski Center och Turistrådet Västsverige på att smida medan järnet är varmt. En kampanj som marknadsför Ulricehamn som en lättillgänglig vinterdestination för åkning både på längden och utför rullade igång redan 9 januari. Annonseringen riktar sig till barnfamiljer och motionärer/Vasaloppsåkare i Göteborgsregionen och i Malmö med omnejd. Kommunikation sker främst via filmer och i digitala och sociala medier, samt genom ett specialutskick via e-post till Vasaloppsåkare.

- De ska bli nyfikna och få ytterligare kännedom om hur högkvalitativ skidåkning de kan uppleva på ett rimligt avstånd. Turistrådet Västsverige har tidigare tillsammans med VisitSweden gjort kampanjer som lockat danska skidåkare till Ulricehamn och Västsverige – nu vill vi även uppmärksamma svenskarna på att man inte måste besöka fjällen för bra skidåkning, säger Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation Turistrådet Västsverige.

Mer än bara skidåkning

Ulricehamn har gjort en rejäl satsning på Lassalyckan de senaste åren. Förutom världscuparrangemanget blev Lassalyckan också som första anläggning i södra Sverige klassad som Vasaloppscenter av Vasalopps-organisationen – en kvalitetssäkring av träningsmöjligheterna, boendet och kompetensen kring teknik och kost.

- Att Ulricehamn hamnar i fokus på det här viset är inte bara bra för oss som vinterdestination. Vi hoppas att alla som kommer hit i helgen också ska upptäcka staden i stort. Gillar man skidåkning kanske man också ägnar sig åt vandring eller cykling och ser vilka goda förutsättningar här finns även för dessa aktiviteter, säger Helena Haglund.

Helena Haglund, tf turistchef Ulricehamn
Mail: helena.haglund@nuab.eu

Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation Turistrådet Västsverige
Mail: ann-charlotte.carlsson@vastsverige.com