Västsvensk mat från kust till skog i fokus när Tareq Taylor och populära tv-programmet Nordic Cookery kommer till Västsverige

Foto: Luckyday

Tareq Taylor´s Nordic Cookery fokuserar på lokal matlagning, hållbarhet och lyfter det nordiska matundret för en internationell publik. Nu har turen kommit till Styrsö, Kvänum och Norrkvarn i Västsverige.
Under tre intensiva dagar med start 11 september kommer ett program om Västsvenska matspecialiteter spelas in i Göteborgs vackra skärgård och Västergötlands bördiga inland – från kust till skog.

I programmet kommer Tareq att ta med tittarna till Styrsö Skäret, fiska havskräftor med Burfiskarna och laga mat vid fiskebodarna i Hallsvik. Sedan bär det av inåt land med besök i Kvänum på Qvänum Mat & Malt där Claes Wernersson visar sprit- och öltillverkningen. Det blir en traditionsenlig kräftskiva i Norrkvarn och besök på Sivans Ost mitt ute på Västgötaslätten.

- I denna tv produktion visar vi upp Västsveriges stora variation. Vi har ett fantastiskt skafferi av råvaror och i denna resa från kust till skog får tittarna uppleva skärgård, slätta och Göta kanal på ett härligt sätt och där temat är kräftor.
Havskräftor v/s insjökräftor!
säger Jill Axelsson, affärsutvecklare på Västsvenska Turistrådet.

Noordic Cookery är en svensk TV-produktion som produceras av Luckyday. Programmet sänds internationellt i ett stort antal kanaler som t ex BBC lifstyle och Fox. Totalt kan programmet ses av 80 miljoner hushåll i 114 länder. Nu är det tredje säsongen som spelas in och förutom Västsverige besöker Tareq även bla Ångermanland, Halmstad, Värmland och Fyn.

Kontakt: Jill Axelsson Pabst, Västsvenska Turistrådet, 031- 818389

Om oss

Turistrådet Västsverige är regionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor och ska genom sin verksamhet bidra till näringslivets hållbara utveckling och marknadsföring av Västsverige som destination. Några av verksamhetens viktigaste uppgifter är att utveckla turismprodukter och genomföra kampanjer i syfte att locka fler besökare till destinationen, samt att driva Västsverige.com - den officiella webbplatsen för information om det turistiska utbudet i Västsverige.